Remmende auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Remmende auto

Hoi! Ik zit met een probleem... ik weet niet hoe ik aan deze oefening moet beginnen....

een auto rijdt op een horizontale weg aan een snelheid van 108km/h. De wrijvingscoëfficiënten bedragen µs = 0,5 en µk = 0,3. Welke afstand legt de auto af vooraleer te stoppen indien:

a) de auto een antilock bracking systeem heeft zodat de wielen niet glijden? (92m)

b) de auto geen antilock bracking systeem heeft zodat de wielen blokkeren? (antw: 153m)

De antwoorden krijgen wij er bij maar hoe geraak je daaraan... heb al van alles geprobeerd ;)

grtjs

Re: Remmende auto

Hangt er vanaf hoeveel theorie je hebt.

Maar het belangrijkste is de vertraging, die bereken je met mu.g. Kun je daarvoor een uitdrukking vinden? En als je die hebt, kun je dan de afgelegde weg bepalen?

Los daarvan hoort dit topic in huiswerkbegeleiding

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Remmende auto

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1

Re: Remmende auto

bessie schreef:Hangt er vanaf hoeveel theorie je hebt.

Maar het belangrijkste is de vertraging, die bereken je met mu.g. Kun je daarvoor een uitdrukking vinden? En als je die hebt, kun je dan de afgelegde weg bepalen?

Los daarvan hoort dit topic in huiswerkbegeleiding
Hallo,

ik moet dezelfde oefening maken,

en heb net zoals Helene helemaal geen idee hoe ik hieraan moet beginnen...

(Zelfs met deze uitleg!)

Kunt u nog een tip geven?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Remmende auto

Om te beginnen, je hebt, als je hiermee bezig bent, vast wel eens een formule gezien om de wrijvingskracht op een contactoppervlak te berekenen? Welke is dat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Remmende auto

Ik heb dat reeds opgelost maar is geschrapt.

2 formules hebt ge nodig de kinetische energie en de arbeid verricht door de wrijvingskracht( A=Kw.s.) De massa kan men schrappen ,de wrijvingskracht is neg. In de vgl blijft als enige onbekende s staan.

De wrijvingskracht is wrijvingscoêfficient*gewicht.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer