Springen naar inhoud

Elektrostatica

• Log in om te kunnen reageren

blablablabla

blablablabla

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 12:33

hallo

ik heb eigenlijk 2 vragen vandezelfde aard.

de eerste: Dit staat er letterlijk in onze cursus: "tussen twee evenwijdige elektroden zijn de veldlijnen evenwijdig als we de randen buiten beschouwing laten. Een dergelijk veld is homogeen. De veldsterkte heeft in ieder punt tussen de platen dezelfde waarde. "
ik begrijp dit niet omdat de definitie van veldsterkte is de verhouding vvan de kracht tot de lading in een punt.
dus dat zou willen zeggen dat de grootte van de kracht die een bepaald punt tussen de platen ondervind even groot is als de grootte van de kracht di een punt op een andere plaats tussen de platen ondervindt. dat kan toch niet want de grootte van de kracht hangt toch af van de afstand tussen de lading en de verwekker?

Mijn tweede probleem is het volgende we hebben in de klas de veldlijnen van 2 bollen moeten tekenen ( de bollen liggen niet tegen elkaar) de ene bol is positief de andere negatief geladen. dus dan gaan de veldlijnen naar de negatief geladen bol. een tweede opdracht was de plaatsen zoeken waar de veldsterkte gelijk is en dan hebben we de bollen verbonden dat was dan 1 spiegelas en op di spiegelas dan de middelloodlijn genomen en dat is dan de 2e spiegelas.
als voorbeeld hadden we dan een punt getekend en dit gespiegeld t.o.v. de twee assen waardoor je uiteindelijk 4 punten bekomt di dezelfde veldsterkte hebben en dat is dus wat ik ook niet snap want de afstand is toch niet gelijk tot de verwekker van de veldsterkte

ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is een dat iemand me hiermee kan helpen

Alvast heel erg bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 12:40

ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is een dat iemand me hiermee kan helpen

Een beetje duidelijk, mja. Dat de veldlijnen tussen twee platen evenwijdig zijn klopt.

Je hebt een geladen deeltje bv. een proton, dat wordt dus afgestoten door de positieve plaat en aangtrokken door de negatieve. Als je van de ene plaat naar de andere gaat, wordt de afstand tot de n kleiner en tot de ander groter. De totale kracht blijft gelijk.

Dit verhaal klopt ook voor de situatie bij de twee bollen. Daar waar de aantrekkende kracht kleiner is is de afstotende groter en is dus het resultaat gelijk.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 13:35

de eerste: Dit staat er letterlijk in onze cursus: "tussen twee evenwijdige elektroden zijn de veldlijnen evenwijdig als we de randen buiten beschouwing laten. Een dergelijk veld is homogeen. De veldsterkte heeft in ieder punt tussen de platen dezelfde waarde. "
ik begrijp dit niet omdat de definitie van veldsterkte is de verhouding vvan de kracht tot de lading in een punt.
dus dat zou willen zeggen dat de grootte van de kracht die een bepaald punt tussen de platen ondervind even groot is als de grootte van de kracht di een punt op een andere plaats tussen de platen ondervindt. dat kan toch niet want de grootte van de kracht hangt toch af van de afstand tussen de lading en de verwekker?

ten eerste heb je twee "verwekkers", eentje voor en eentje achter de proeflading. Zouden die "verwekkers" puntladingen zijn, dan is die veldsterkte niet overal even groot, en dat kun je zien aan de dichtheid van de veldlijnen tussen de twee "verwekkers":

elektrisch_veld1.png

afhankelijk van de plaats tussen de twee "verwekkers" gaan er meer of minder veldlijnen door een bepaald dwarsoppervlak.

Gebruik je echter als "verwekkers" geladen platen in plaats van puntladingen, dan lopen die veldlijnen zo goed als evenwijdig (dat krijg ik in de gebruikte applet niet perfect voor elkaar omdat ik geen oneindig aantal puntladingen kan invoeren, maar de idee wordt wel duidelijk denk ik?)

elektrisch_veld2.png

Ongeacht waar je kijkt tussen de twee platen, overal gaan er evenveel veldlijnen door een zeker dwarsoppervlak.

Wiskundig wordt de coulombformule Fe = k(Q1q1)/r nu een integraal van al die puntladinkjes op de platen naar je proeflading.
En daar rolt dan uit dat de kracht overal tussen de platen (behalve aan de randen, waar de veldlijnen weer "open gaan staan") gelijk zal zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

blablablabla

blablablabla

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 20:40

ten eerste heb je twee "verwekkers", eentje voor en eentje achter de proeflading. Zouden die "verwekkers" puntladingen zijn, dan is die veldsterkte niet overal even groot, en dat kun je zien aan de dichtheid van de veldlijnen tussen de twee "verwekkers":

elektrisch_veld1.png

afhankelijk van de plaats tussen de twee "verwekkers" gaan er meer of minder veldlijnen door een bepaald dwarsoppervlak.

Gebruik je echter als "verwekkers" geladen platen in plaats van puntladingen, dan lopen die veldlijnen zo goed als evenwijdig (dat krijg ik in de gebruikte applet niet perfect voor elkaar omdat ik geen oneindig aantal puntladingen kan invoeren, maar de idee wordt wel duidelijk denk ik?)

elektrisch_veld2.png

Ongeacht waar je kijkt tussen de twee platen, overal gaan er evenveel veldlijnen door een zeker dwarsoppervlak.

Wiskundig wordt de coulombformule Fe = k(Q1q1)/r nu een integraal van al die puntladinkjes op de platen naar je proeflading.
En daar rolt dan uit dat de kracht overal tussen de platen (behalve aan de randen, waar de veldlijnen weer "open gaan staan") gelijk zal zijn.

oh jullie zijn echt beter als leerkrachten zo is het tenminste duidelijk
heel erg bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures