Zwavel - h2o binding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Zwavel - h2o binding

Beste

Ik ging er vanuit als ik Zwavel heb, en H2O

Dat ik na enkele reacties H2SO4 zou krijgen

Maar blijkbaar klopt dit niet?

Weet iemand dan wat de juiste reactie tussen water en zwavel is?

Het gaat over vulkanische meren, Hier komt veel zwavel vrij en het water is op relatief hoge temperatuur

Groeten

Matthias

Berichten: 8

Re: Zwavel - h2o binding

Elementair zwavel is in water stabiel en reageert er dus niet mee. Dit is bij een aantal zwavelverbindingen wel het geval. Een voorbeeld is zwaveldioxide dat bij het inbrengen in water reageert tot zwaveligzuur. De reactievergelijking luidt dan:

SO2 + H2O -> H2SO3

Zwaveltrioxide vertoont bij contact met water soms zelfs explosieachtige reacties en vormt zwavelzuur. Sulfurylchloride reageert heftig met water onder vorming van het agressieve chloorsulfonzuur. Met veel water reageert de verbinding tot chloorwaterstof en zwavelzuur.
bron: http://www.lenntech.nl/elementen-en-water/...el-en-water.htm

Berichten: 8

Re: Zwavel - h2o binding

Ik lees net dat SO2 + H2O → H2SO3(Zwaveligzuur) een onstabiele zuur is, wat bij vrije zuurstof veranderd in H2SO4(zwavelzuur). of het helemaal precies klopt weet ik niet, lees het net.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Zwavel - h2o binding

Zwavelzuur kan ook op een andere manier worden bereid. Ook hierbij verbrandt men eerst zuivere zwavelkristallen:

S + O2 → SO2

Als men het zwaveldioxide onmiddellijk met water laat reageren ontstaat er zwaveligzuur:

SO2 + H2O → H2SO3

Dit is een instabiel zuur dat bij blootstelling aan ongebonden zuurstof in zwavelzuur verandert:

2 H2SO3 + O2 → 2 H2SO4

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavelzuur
Als ik stel dat:

Zwavel dat door vulkanen word vrijgelaten onder de vorm van SO2 vrijkomt, door de hoge temperaturen van het zwavel gaat dit een binding aan met de lucht: S + O2 → SO2

Deze komt in contact met het water: SO2 + H2O → H2SO3

En dit zwaveligzuur is uiteraard altijd in contact met lucht.. 2 H2SO3 + O2 → 2 H2SO4

Na jaren van dit proces word het vulkaanischmeer heel zuur..

is deze stelling correct of maak ik hier assumpties die niet echt correct zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zwavel - h2o binding

Dit klopt volgens mij, maar als het toch over vulkanen gaat zou ik ook het volgende zeggen.

Stap 1: vorming SO2

2 H2S + 3 O2 → 2 H2O + 2 SO2 (−518 kJ/mol)

Stap 2 : oxidatie

2 SO2 + O2 → 2 SO3 (−99 kJ/mol)

Stap 3: vorming H2SO4

SO3 + H2O → H2SO4(g) (−101 kJ/mol) (idem als de 2 afzonderlijke stappen uit het vorige proces)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer