Golfaspect van macroscopische objecten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Golfaspect van macroscopische objecten

Hallo,

In mijn cursus staat het volgende zeer slecht uitgelegd:

Een bal die een snelheid heeft van 72 km/h heeft zou een golflengte hebben van 3,3 x 10^-24 angstrum...

Maar het golfaspect komt niet tot uitting wegens de kleine golflengte van de golf...

Waarom?

En hoe kan men bijvoorbeeld een elektron hebben die 1% van de lichtsnelheid heeft dat overeenkomt met een golf dat tegen lichtsnelheid gaat?

Hoe kan een elektron van richting veranderen terwijl een elektromagnetische golf niet van richting kan veranderen?

Alvast bedankt

Berichten: 254

Re: Golfaspect van macroscopische objecten

Het gaat duidelijk over het principe van de Broglie.

Golven op zich hoeven toch niet met de lichtsnelheid te gaan?

Denk aan drukgolven of geluidsgolven... Niet alle golven zijn immers elektromagnetische straling...

Op je 2e vraag:

Als een elektron van richting verandert gebeurt dat door een soort van potentiaalbarrière of zoiets.

De golf zal dan tegen die potentiaalbarriére botsen en als die barrière hoog genoeg is, zal de golf gereflecteerd worden ( of de kans op transmissie zal heel klein zijn, maar die is er wel). Dit kan je mooi zien in de kwantummechanica.

Hou ook rekening met het feit dat het elektron niet massaloos is, wat het foton wel is.

Berichten: 21

Re: Golfaspect van macroscopische objecten

aestu schreef:Het gaat duidelijk over het principe van de Broglie.

Golven op zich hoeven toch niet met de lichtsnelheid te gaan?

Denk aan drukgolven of geluidsgolven... Niet alle golven zijn immers elektromagnetische straling...

Op je 2e vraag:

Als een elektron van richting verandert gebeurt dat door een soort van potentiaalbarrière of zoiets.

De golf zal dan tegen die potentiaalbarriére botsen en als die barrière hoog genoeg is, zal de golf gereflecteerd worden ( of de kans op transmissie zal heel klein zijn, maar die is er wel). Dit kan je mooi zien in de kwantummechanica.

Hou ook rekening met het feit dat het elektron niet massaloos is, wat het foton wel is.
ik dacht dat het golfaspect van materie wel een elektromagnetische golf is... en alle elektromagnetische golven gaan op lichtsnelheid me dunkt.

En ik denk dat de golf van een deeltje de energie heeft die overeenkomt met de massa van het deeltje + toestand van

het deeltje ( bv grondtoestand)

maar ik heb mijn boek nu niet bij me dus ik kan me vergissen

Reageer