Bewijzen equivalentierelatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Bewijzen equivalentierelatie

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met deze vraag;

Op R (reële getallen) is een relatie ~ gegeven door:

x ~ y <==> Er is een a element van R>0 zodanig dat x = ay

Bewijs dat ~ een equivalentierelatie is, bepaal R/~ en geef een stelsel representanten voor R/~

(Wat zijn representanten?)

Alvast bedankt,

Fruitschaal.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Wat drie punten moet je nagaan voor het aantonen van een equivalentierelatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Symmetrisch, reflectief en transitief toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Reflexief, Symmetrisch en Transitief. Maar dit zijn de benamingen. Wat moet je nu nagaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Dat is wat de vraag is.

-----

Bewijs dat ~ een equivalentierelatie is, bepaal R/~ en geef een stelsel representanten voor R/~

(Wat zijn representanten?)

-----

Ik moet dus bewijzen dat dat verhaal van x ~ y inderdaad een equivalentierelatie is, ik moet de R/~ bepalen (equivalentieklasse?) en een stel representanten van R/~ geven.

En hiermee zit ik dus vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Fruitschaal schreef:Bewijs dat ~ een equivalentierelatie is, bepaal R/~ en geef een stelsel representanten voor R/~

(Wat zijn representanten?)

-
We werken in de verzameling van alle reele getallen

neem 1 als eerste representant

We zoeken alle getallen a zodat zodat 1 ~ a

a~ 1 <=> er moet een b > 0 bestaan zodat a.b = 1

nu is het niet moeilijk om te zien wat die equivalentieklasse van 1 is.

-------------------

probeer dan hetzelfde met -1

------------------------------------

Nu die klassen vastliggen , blijven in R niet veel elementen over om klassen te maken

.....
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Voor representanten kun je dus gewoon reële getallen gebruiken?

Bedankt voor je voorbeeld, maar in de vraag stond geen 'b', bedoel je daar 'y' mee? =)

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Ik zal het opnieuw schrijven met de notatie van de opgave

neem 1 als eerste representant

We zoeken alle getallen y zodat zodat 1 ~ y

1~ y <=> er moet een a > 0 bestaan zodat 1 = a y

nu is het niet moeilijk om te zien wat die equivalentieklasse van 1 is.

-------------------

probeer dan hetzelfde met -1

------------------------------------

Nu die klassen vastliggen , blijven in R niet veel elementen over om klassen te maken

.....
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Berichten: 2

Re: Bewijzen equivalentierelatie

.....

Ook mij lukt het niet om er iets van te maken. Als equivalentieklasse van 1 zie ik alle y waarvoor geldt dat y = 1/a. Maar x kan ieder reëel getal zijn. Hoe kan je dan R/~ bepalen anders dan [x] = {y|y=x/a} met y en x ieder reëel getal? En hoe bepaal je dan wat de representatnten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Fernand schreef:Ik zal het opnieuw schrijven met de notatie van de opgave

neem 1 als eerste representant

We zoeken alle getallen y zodat zodat 1 ~ y

1~ y <=> er moet een a > 0 bestaan zodat 1 = a y

nu is het niet moeilijk om te zien wat die equivalentieklasse van 1 is.

-------------------

probeer dan hetzelfde met -1

------------------------------------

Nu die klassen vastliggen , blijven in R niet veel elementen over om klassen te maken

.....
Ik neem aan dat a dan 1 moet zijn?

-1 ~ y <=> er moet een a > 0 bestaan zodat -1 = a*y

Hier volgt uit dat a wederom 1 is. Klopt het wat ik hier zeg?

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Bewijzen equivalentierelatie

neem 1 als eerste representant

We zoeken alle getallen y zodat zodat 1 ~ y

1~ y <=> er moet een a > 0 bestaan zodat 1 = a y

We zoeken dus alle y

en dan hebben we de equivalentieklasse met representant 1

y = 3/4 zit in die klasse want er bestaat een a = 4/3 > 0 zodat 1 = a*y

y = 2.7 zit in die klasse want er bestaat een a = 1/2.7 > 0 zodat 1 = a*y

en zo zitten er heel veel getallen in die klasse.

Wat is nu de verzameling van al de getallen uit die klasse met representant 1
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Alle reële getallen groter dan 0?

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Bewijzen equivalentierelatie

OK

-----------

doe nu het zelfde met de klase van -1
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Dan kom je uit op álle reële getallen?

Berichten: 2

Re: Bewijzen equivalentierelatie

Fernand schreef:neem 1 als eerste representant

We zoeken alle getallen y zodat zodat 1 ~ y

1~ y <=> er moet een a > 0 bestaan zodat 1 = a y

We zoeken dus alle y

en dan hebben we de equivalentieklasse met representant 1

y = 3/4 zit in die klasse want er bestaat een a = 4/3 > 0 zodat 1 = a*y

y = 2.7 zit in die klasse want er bestaat een a = 1/2.7 > 0 zodat 1 = a*y

en zo zitten er heel veel getallen in die klasse.

Wat is nu de verzameling van al de getallen uit die klasse met representant 1
Dat is de verzameling positieve reële getallen lijkt me. Maar dat is dan ook de verzameling van al de getallen uit een klasse met representant c waarbij c ieder positief reëel getal kan zijn.

En voor klassen met een representant met een negatieve waarde is de verzameling negatieve reële getallen de getallen y waarvoor een a>0 te vinde is met c~y.

Hebben we hiermee R/~ bepaald en een stelsel representanten? Wanneer dit zo is, dan mis ik denk ik toch de porté van de opgave, want ik vind het resultaat dan weinig zeggend.

Reageer