Scheiding der variabelen, lastige vraag help!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Scheiding der variabelen, lastige vraag help!

Hallo mensen, het scheiden van variabelen is af en toe best lastig. De volgende vraag is zeker iets voor de betere wiskundigen onder ons.

Geef de oplossing van de DV dx/dt = xcost

Dat zijn er oneindig veel (waarom?) bereken nu die oplossing waarvoor x(0)=1

Ik begon als volgt:

dx/x = cost dt

Hiervan beiden de integraal genomen, wordt:

ln(x) +cx = sin(t) + ct

ln(x) -sin(t) = c

toen heb ik t=0 ingevuld maar ik wist niet of dit moest, maar dan krijg je: ln(x) = c

x = e^c

Ik snapte niet echt wat ze voor antwoord verwachten verder...

Zou iemand a.u.b kunnen helpen en zonodig antwoord geven waarom er oneindig veel oplossingen zijn ?!?!

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Scheiding der variabelen, lastige vraag help!

ln(x) +cx = sin(t) + ct

Doorgaans kies je maar 1 constante:

ln(x) = sin(t) + c

Die c kan om het even welke waarde hebben: oneindig veel oplossingen.

Als je echter een beginvoorwaarde krijgt (x op t=0 moet gelijk zijn aan 1), dan kan je de waarde van de constante berekenen voor die situatie. Je moet inderdaad t=0 kiezen, maar ook x=1 en dan oplossen naar c. Als je die c dan invult in je uitkomst, dan krijg je de oplossing voor de dv met die specifieke beginvoorwaarde.

Berichten: 104

Re: Scheiding der variabelen, lastige vraag help!

Xenion schreef:ln(x) +cx = sin(t) + ct

Doorgaans kies je maar 1 constante:

ln(x) = sin(t) + c

Die c kan om het even welke waarde hebben: oneindig veel oplossingen.

Als je echter een beginvoorwaarde krijgt (x op t=0 moet gelijk zijn aan 1), dan kan je de waarde van de constante berekenen voor die situatie. Je moet inderdaad t=0 kiezen, maar ook x=1 en dan oplossen naar c. Als je die c dan invult in je uitkomst, dan krijg je de oplossing voor de dv met die specifieke beginvoorwaarde.
Alvast hartstikke bedankt voor het kijken naar mijn vraag.

Dus er zijn oneindig veel oplossingen door die c right? die kan alles zijn ok.

Maar mag je van ct en cx nou een general C nemen? ja toch want ct-cx levert weer een constante op.

Dus nu moet ik t=0 invullen en x=1 moet dit allebij apart of in 1 keer dus als volgt:

ln(1) - sin(0) = c

??? jatoch. en dan moet er uiteindlijk x=1 uitkomen volgens u?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Scheiding der variabelen, lastige vraag help!

Maar mag je van ct en cx nou een general C nemen? ja toch want ct-cx levert weer een constante op.
Ja, dat klopt. Normaal schrijf je die ene constante ineens. Hoe meer tussenstappen je schrijft, hoe meer namen voor constantes die je moet verzinnen ;)
en dan moet er uiteindlijk x=1 uitkomen volgens u?
x=1 moet uitkomen als je t=0 invult en je de constante goed gekozen hebt. Je weet echter nog niet wat de constante is, dus je stelt x=1 en t=0 en dan ga je berekenen voor welke c dat zo is.

Je hebt als uitkomst een verband tussen x en t. De beginvoorwaarde gaat ervan uit dat je het hebt onder de vorm x = x(t). Jij hebt echter nog staan ln(x) = sin(t) + c. Je kan ineens x=1 en t=0 invullen, maar ik denk dat de oefening uiteindelijk toch een antwoord van de vorm x=... verwacht.

Je kan dan beter ineens de vergelijking herschrijven naar:
\(x = e^{sin(t) + c} = c_2e^{sin(t)}\)
Hier kan je dan de beginvoorwaarde invullen en dan vindt je dat c2 moet gelijk zijn aan ...?

(Je ziet dat je als je met dvs werkt vaak kan veranderen van constante. Je ziet hier bijvoorbeeld dat
\(c_2 = e^c\)
)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Scheiding der variabelen, lastige vraag help!

markvincentt schreef:Hallo mensen, het scheiden van variabelen is af en toe best lastig. De volgende vraag is zeker iets voor de betere wiskundigen onder ons.

Geef de oplossing van de DV dx/dt = xcost

Dat zijn er oneindig veel (waarom?) bereken nu die oplossing waarvoor x(0)=1

Ik begon als volgt:

dx/x = cost dt

Hiervan beiden de integraal genomen, wordt:

ln(x) +cx = sin(t) + ct
Hoe kom je aan cx en ct? Dat zijn geen constanten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Scheiding der variabelen, lastige vraag help!

Hoe kom je aan cx en ct? Dat zijn geen constanten.


Hij bedoelt cx en ct vermoed ik. De index om aan te duiden uit welke integratie ze voortkomen. Ik vond het ook niet echt duidelijk.

Reageer