Azijnzuur toevoegen aan sinaasappelsap voor het bepalen van de concentratie vitamine c

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Azijnzuur toevoegen aan sinaasappelsap voor het bepalen van de concentratie vitamine c

Goedendag mensen,

Momenteel zijn mijn werkpartner en ik met een zogenaamd combi-po (scheikunde + biologie) bezig voor school (vwo 5).

Wij hebben als onderzoeksvraag: In welke grote verschilt het gehalte vitamine C tussen sinaasappelsap uit pak en versgeperste sinaasappelsap?

Nu hebben wij een mooi werkplan gemaakt met behulp van enkele websites:

Stap 1. Met behulp van een sinaasappelperser maken we een hoeveelheid sinaasappelsap.

Als er meer dan 2 ml DCPIP-oplossing toegevoegd moet worden moeten we het sap tien keer verdunnen.

Stap 2. We vullen een buret met de DCPIP-oplossing en lezen de buret af.

Stap 3. We pipetteren 10 ml van het sinaasappelsap in een erlenmeyer.

Stap 4. We voegen 1 ml 1 M azijnzuur toe aan het sinaasappelsap in de erlenmeyer.

Stap 5. We druppelen zoveel DCPIP-oplossing toe aan het sinaasappelsap totdat we een rode kleur waarnemen. Deze rode kleur moet ook na zwenken tenminste 10 seconden zichtbaar blijven.

Stap 6. We lezen de buret voor de tweede keer af, nu zit er minder DCPIP-oplossing in.

Stap 7. We bepalen hoeveel DCPIP-oplossing we aan het sinaasappelsap hebben toegevoegd.

Stap 8. We berekenen de hoeveelheid vitamine C in het monster.

Echter snappen wij niet waarom we de 1 ml 1 M azijnzuur moeten toevoegen. Ik hoop dat er mensen zijn die ons hiermee kunnen helpen.

Met vriendelijke Groet,

Arthur

Reageer