Springen naar inhoud

Mens als dier

• Log in om te kunnen reageren

robov99

robov99

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 14:20

Ik ben op zoek naar een boek dat de mens en zijn gedragingen beschrijft in de zin van de biologie. bv vergelijkt met wolven roedels, apen roedels oid
Enig idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 17:07

Menselijk gedrag is het domein van de psychologie. Als het dan gaat om een vergelijking met dieren, kan je misschien eens nadenken over een boek ivm. evolutionaire psychologie. Al is dit onder voorbehoud, ik weet niet zeker in hoeverre men ook ingaat op de zaken die jij aangeeft.
Ik heb daarover het boek 'Evolutionary psychology, An introduction (second edition)' van Workman en Reader liggen. De eerste editie kan je hier, via Google books deels inkijken. Zo kan je zien of het dat is wat je zoekt. ;)

Dido

Veranderd door Dido, 18 oktober 2010 - 17:08

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 08:04

Menselijk gedrag is het domein van de psychologie.

Dat is wel erg kort door de bocht. Menselijk gedrag is ook het domein van de sociologie, de economie, de politicologie en de filosofie.

Je zou overigens kunnen zoeken op sociobiologie en wie weet vind je daar wat je zoekt.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 11:18

Dat is wel erg kort door de bocht. Menselijk gedrag is ook het domein van de sociologie, de economie, de politicologie en de filosofie.

Klopt! Misschien is het volgende beter: het menselijk gedrag en de psychologische drijfveren van het menselijk gedrag vormen het studiedomein van de psychologie. Maar dit is natuurlijk een duidelijke cirkelredenering... ;)
En menselijk gedrag wordt inderdaad ook door andere wetenschappelijke domeinen onderzocht.

Dido

Veranderd door Dido, 19 oktober 2010 - 11:21

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

robov99

robov99

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 11:45

Super, sociobiologie geeft me een aanknopingspunt om verder te zoeken naar de informatie die ik zoek.
Ik wil namelijk de mens als biologisch wezen leren snappen, zonder de psychologie ervan, maar puur vanuit een biologische oorsprong.

• Gast

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 11:57

Desmond Morris, de naakte aap?

Eggert

Eggert

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2010 - 00:13

Ik ben op zoek naar een boek dat de mens en zijn gedragingen beschrijft in de zin van de biologie. bv vergelijkt met wolven roedels, apen roedels oid. Enig idee?

Nou, het werk van Frans de Waal is grotendeels hieraan gewijd, uitgaande van chimpanseegedrag. Wel met beperkingen, bijv. dat hij de dieren observeert en proeven ermee doet in lab.situaties, bij dieren in gevangenschap.
Zelf sta ik kritisch tegenover het werk van deze 'gelauwerde' onderzoeker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures