Welk type diabetes wordt veroorzaakt door medicatie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Welk type diabetes wordt veroorzaakt door medicatie?

Er zijn verschillende medicijnen die diabetes kunnen veroorzaken. Nu zie ik daar nooit bij staan, om welk type dit gaat. Zelf denk ik dat het gaat om type 2, aangezien type 1 door een immuunproces wordt veroorzaakt, iets wat veel van deze medicatie juist tegengaat (zoals http://www.huidziekten.nl/systemischethera...thotrexaat.htm) Ik zie echter nergens uitsluitsel.

Ik stel deze vraag om een stuk tekst over een patiënt zonder diabetes, maar wel 2 soorten medicatie die diabetes kunnen veroozaken. Deze patiënt heeft een grote erfelijkheidsfactor voor diabetes 2. Daarnaast heeft deze patiënt ook meerdere auto-immuunprocessen waardoor misschien de kans op diabetes 1 wel even groot is, ik heb het misschien ook niet nodig voor de vraag; moet u deze patiënt voor controle laten prikken op diabetes? Zo ja, om de hoeveel weken/maanden. Maar, welk type kan het veroorzaken? Of hangt dat af van de medicijnen?

Nog een klein vraagje hierover; het klopt toch dat deze patiënt af en toe (1x per halfjaar denk ik zelf) geprikt moet worden op bloedsuiekr?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Welk type diabetes wordt veroorzaakt door medicatie?

Ik zou het toch houden op een medicatie-geinduceerde diabetes, of iatrogene diabetes. Het type 1 of type 2 noemen impliceert een bepaalde pathofysiologie die niet zeker is bij sommige medicijnen. Middelen die vaak hoge glucoses geven zijn de zogenaamde glucocorticoiden. Deze kunnen derhalve een latente diabetes type 1, maar ook type 2 luxeren.

Alleen bij medicijnen die puur cytotoxisch zijn voor de eilandjes van Langerhans, of puur de insulineresistentie verhogen kun je spreken over respectievelijk diabetes type 1 of type 2. Volgens mij weten we dit bij veel medicijnen niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Welk type diabetes wordt veroorzaakt door medicatie?

Ik sluit me volledig bij anusthesist aan. Maar daarentegen ben ik het niet eens met zijn verklaring dat we niet weten of het DM 1 of 2 betreft. Voor zover ik weet zijn de meeste medicijnen die diabetes veroorzaken, medicijnen die de insulineresistentie versterken (zoals je zelf al aangeeft zijn glucocorticoïden de bekendste groep). En er zullen best medicijnen zijn die beiden kunnen veroorzaken of die in eerste instantie DM2 en bij doornemen DM1 veroorzaken, dat geloof ik direct.

DM 1 of 2 heeft voor zover ik weet ook niets met de wijze van ontstaan te maken. 1 houdt gewoon in dat je eilandjes van Langerhans niet meer functioneren of weg zijn. Ofwel, zowel auto-immuun DM als DM na een pancreasresectie vallen beiden onder DM1.

DM2 kan zowel komen door gedeeltelijke resectie van de pancreas als door obesitas of glucocorticoïden.

Over het algemeen kun je vrij eenvoudig bepalen of iets DM1 of DM2 betreft. Een elegante manier is het bepalen van C-peptide. Meestal wordt met DM1 insuline-afhankelijke diabetes bedoeld en met DM2 niet-insuline afhankelijke diabetes. Wat overigens wel een verwarring oplevert met DM2 die insuline-afhankelijk is geworden en DM1 waar men tegenwoordig steeds vaker ook metformine bijgeeft omdat dit cardiovasculair beter voor je zou zijn.

Re: Welk type diabetes wordt veroorzaakt door medicatie?

Bedankt voor ullie antwoorden en toelichtingen, hierdoor snap ik het stukken beter!

Reageer