Gepast betalen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Gepast betalen

Vandaag stond ik bij de supermarkt en had een bedrag van 11,78 te betalen. Dit rondde de kassajuffrouw af op 11,80. Nu had ik toevallig 11,78 gepast bij me en wou dit dan ook gepast gaan betalen. Dit accepteerden ze niet en er moest dan ook nog 2 cent extra worden betaald.

Nu gaat het me helemaal niet om die 2 cent maar om het principe. Staat de winkelier in zijn recht om een bedrag wat ik contant gepast kan betalen alsnog af te ronden op 5 cent?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gepast betalen

Zie Consumentenbond: Afronden eurocent: hoe en waarom? en Rijksoverheid: Mogen winkeliers betalingen afronden op 5 eurocent?

Sowieso is de winkelier verplicht om dit afrondingsprincipe duidelijk te maken middels de bewuste sticker, maar als dit een supermarkt betreft zal dat vast wel snor zitten.
Verborgen inhoud
Al staat er op elke winkeldeur tegenwoordig een keur aan allerlei stickers, waardoor niemand ze meer bewust ziet.


Verder is dit stukje relevant:
Ik vind afronden niets, dus wil gewoon gepast betalen

Als u in een winkel bent die via een sticker heeft aangekondigd dat er wordt afgerond, zal u bij de kassa te horen krijgen dat uw totaalbedrag naar boven of beneden wordt afgerond op 5 eurocent als u contact wil betalen. Als u er vervolgens op staat gepast te betalen en u heeft het exacte bedrag ook in uw portemonnee, dan zal de winkelier hier geen halszaak van maken. Dat hebben winkelorganisaties en de Consumentenbond met elkaar afgesproken.
Echter op de site van de NVB:
Een winkelier die vooraf duidelijk gemaakt heeft dat hij afrondt hoeft geen eurocenten wisselgeld te geven. Een beroep op de eurocent als wettig betaalmiddel helpt dan niet. De wet bepaalt dat winkeliers de vrijheid hebben om voorafgaand aan de koop duidelijk te maken volgens welke regels in de winkel betaald wordt. Zo geven winkeliers op dezelfde manier met stickers aan welke betaalmiddelen ze accepteren (PIN, Chipknip) of dat ze geen briefjes van 100 euro of meer accepteren ("Hier hebben wij niet van terug").
Blijkbaar maken ze er geen halszaak van, al mogen ze dat wel. En veel kassamedewerkers krijgen waarschijnlijk versimpelde instructies, die iets zullen luiden als "gewoon afronden en geen gezeik".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gepast betalen

Ger,

tussen de twee quotes die je geeft zit wel een verschil.

In het eerste geval gaat het om een klant die op de cent nauwkeurig gepast betaalt.

In het tweede geval gaat het om een klant die 1 of 2 cent terug wil hebben. En dat gaat meestal niet, want de meeste supermarkten hebben die muntjes niet eens in huis.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gepast betalen

Ik had dat stuk van DNB ook al gevonden. Dit lijkt echter meer een omgangsnorm dan een vaste regel, jammer.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Gepast betalen

Persoonlijk vind ik het een hele goede zaak dat alles afgerond wordt op 5 cent en wat mij betreft mag dat ook wettelijk vastgelegd worden.

Ik woon in Spanje en hier worden de 1 en 2 centen nog wel gebruikt. Ik word er doodmoe van, zit je met al die kleine muntjes in je portemonnee waar je nooit meer vanaf komt. De meeste automaten nemen ze niet aan, dus het enige wat je kunt doen is elke keer bij de kassa inderdaad precies het exacte bedrag uit je portemonnee bijelkaar vissen, wat ontzettend veel tijd kost.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 2

Re: Gepast betalen

Vandaag stond ik bij de supermarkt en had een bedrag van 11,78 te betalen. Dit rondde de kassajuffrouw af op 11,80. Nu had ik toevallig 11,78 gepast bij me en wou dit dan ook gepast gaan betalen. Dit accepteerden ze niet en er moest dan ook nog 2 cent extra worden betaald.

Nu gaat het me helemaal niet om die 2 cent maar om het principe. Staat de winkelier in zijn recht om een bedrag wat ik contant gepast kan betalen alsnog af te ronden op 5 cent?
Tja, in dat geval alles opnieuw in enkele keren laten afrekenen en het dan zo uitkienen dat er elke keer naar beneden afgerond moet worden.

In het kopje, waarom moeilijk doen als het ook nog moeilijker kan... ;)

Berichten: 12.262

Re: Gepast betalen

Het idee wat een wettig betaalmiddel (legal tender) is dat een schuldeiser betaling met dit middel MOET accepteren. Dit geldt echter niet voor schulden die ter plekke tot stand gaan komen, zoals het afrekenen bij een supermarkt (je kunt op dat moment nog van de overeenkomst/aankoop afzien).

Maar stel dat je boodschappen oid 'op rekening' gekocht hebt, dan moet de verkoper betaling van die rekening accepteren, ook als daar 1 of 2 cent muntjes bij komen kijken. Er is wel een maximum aan het totale aantal muntjes dat je mag gebruiken om een bedrag te betalen (50 stuks meen ik), maar 11.78 zou je mogen voldoen met een tientje, een euro, 7 duppies en 8 centen.

Uiteraard zijn er wel interessante tussengevallen, bijvoorbeeld wanneer je benzine hebt getankt, en deze wilt afrekenen. Je kunt die benzine moeilijk weer uit de tank halen als blijkt dat men geen cent-muntjes accepteert, dus dan zou je een probleem hebben.
Victory through technology

Reageer