Opstellen 2e orde dv

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Opstellen 2e orde dv

L.S.

Het is alweer even geleden dat dit stuk van elektro voor mij wordt aangeboord en toen ik laatst dacht even iemand te helpen viel dat toch weer even tegen.

Het betreft het opstellen van differentiaal vergelijkingen voor schakelingen. De opdrachten die hij moest maken heb ik niet bij de hand, maar ik heb een willekeurige uit een oud studieboek geplukt en hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Daarna kan ik de kennis vast wel extrapoleren naar andere opgaven.

Afbeelding

Nou was het toch dat de condensator hier wordt gezien als open klemmen en de spoel als kortsluiting waardoor de spanning gelijk verdeelt wordt over de twee weerstanden?

dIl (t)/dt = Ib / 2 zou dan de richting worden waar ik de dv verg. zou zoeken, maar zoals ik al zei, het is weer even geleden.

als jullie mij een goede kant op zouden kunnen schoppen, graag.

Mvg

Tom

Berichten: 7.068

Re: Opstellen 2e orde dv

Nou was het toch dat de condensator hier wordt gezien als open klemmen en de spoel als kortsluiting waardoor de spanning gelijk verdeelt wordt over de twee weerstanden?
Dat lijkt mij niet...

Voor de stroom door een condensator geldt:
\(i_C = C \frac{d u_C}{dt}\)
Voor de spanning over een spoel geldt:
\(u_L = L \frac{d i_L}{dt}\)

Berichten: 186

Re: Opstellen 2e orde dv

Misschien dat dit het dan weer wat opfrist:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laplacetransformatie

Berichten: 2

Re: Opstellen 2e orde dv

Excuses voor de intermezzo...

Maar inderdaad, na wat nalezen dacht ik dat ik zo verder moest:

KCL : duc(t)/dt + uc(t)/1 + uc(t)/1 = 0

KVL : uc(t) = diL(t)/dt + 1 iL(t)

dat samenvoegen maakt

d2iL(t)/dt2 + 3(diL(t)/dt) + 2 iL(t) = 0

maar hoe dat dan werkt als het van 1 naar -1 raak ik even kwijt (als dat eerder al niet het geval was)

iig bedankt en hoe ik hier effectief formules kan opschrijven moet ik nog evendoor krijgen

Reageer