Springen naar inhoud

Formule cirkel redenatie

• Log in om te kunnen reageren

BASdeJong

BASdeJong

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 09:26

Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende probleem?

Het gaat om een cirkel redenatie waar 21 vennootschappen onderling schulden hebben openstaan, echter door een faillissement dienen al deze schulden te worden voldaan. Daarnaast is het nu zo dat ook alle schulden aan derden moeten worden voldaan. Alle 21 bedrijven kunnen slechts een gedeelte van de openstaande schuld voldoen, maar doordat iedere vennootschap weer geld krijgt van een ander kunnen ze een groter of kleiner gedeelte van hun schuld aan derden aflossen. Ik heb in de bijlage een simpel voorbeeld opgesteld van 3 vennootschappen, waaruit een en ander duidelijk wordt. Er moet een wiskundige formule zijn om dit in één keer te kunnen berekenen, je zult je wel realiseren dat dit handmatig bij 21 vennootschappen met werkelijk grote bedragen niet meer zo met de hand te doen is net zo lang totdat er minder dan 1 cent overblijft. Mijn vraag is dus is er een formule om dit te berekenen zonder alles met de hand te moeten invoeren.

Al vast bedankt voor jullie suggesties.

Groet,

Bas

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kee

kee

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 14:39

Mag ik wat verduidelijking vragen? Ik ken zo'n systeem niet, maar ik begrijp wel min of meer hoe het werkt. Ik heb enkele vragen.

Het gaat dus om een systeem waarbij niet alle schulden betaald kunnen worden (te wenig geld), maar toch zo veel mogelijk.

Nu is het niet het geval, maar als een partij genoeg geld heeft om alle schulden te voldoen, verdeel je dan nog steeds al het beschikbare geld van die partij onder de schuldeisers? Of laat je die gewoon enkel de volledige schulden betalen bij de eerste verdeling? Dat is eigenlijk ook al niet eerlijk, want de partij moet nog geld krijgen, en daarom eigenlijk niet eens betalen, maar zal na betalen misschien nooit de schulden van de andere partijen bij hem terugzien. M.a.w. rijke partijen worden sterk benadeeld door het systeem.

Verder: je kan al handiger werken door het gebruik van de dollartekens. Door dollartekens kan je een formule vastzetten bij kopiëren, bijvoorbeeld $D$13 verwijst altijd naar cel D13, ook bij kopiëren van de formule naar een andere cel. Met $D13 is enkel de kolom vastgezet bij het kopiëren (als je van rij zou veranderen bij kopiëren), maar de rij wordt niet vastgezet. Dus bijvoorbeeld 7 rijen naar onderen kopiëren verandert deze verwijzing in de formule naar $D20. Met D$13 zet je enkel de rij vast en niet de kolom. Als je het goed aanpakt kan je gewoon elke verdeling volledig naar eronder kopiëren (of ook meerdere in 1 keer kopiëren) zonder dat je iets moet aanpassen aan de formules.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures