Springen naar inhoud

Popcorn wordt piepschuim?

• Log in om te kunnen reageren

Leentje

Leentje

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2005 - 18:38

Onlangs heeft iemand mij verteld dat er onderzoek gedaan wordt om popcorn te gebruiken als piepschuim (dus ter vervanging van polystyreen). Ik heb dit nu eens proberen op te zoeken op het net, maar ik vind niets bruikbaars...

Ik vind het anders wel een geweldig idee!
Daarbij denk ik aan de volgende voordelen:
  • Popcorn wordt gemaakt van ma´s. Ma´s is een biologisch product => popcorn is biologisch afbreekbaar!
  • Eventueel (na gebruik) te gebruiken als veevoeder
  • Onuitputtelijk
En wat met deze nadelen?
  • Je moet ontzettend veel ma´s gaan zaaien om te voldoen aan de vraag voor piepschuim.
  • Wat als er vocht aan de popcorn komt?
  • Geurtjes?!
Daarbij is de grote vraag natuurlijk of het wel goedkoper is. Want iets dat duurder is wordt niet gebruikt, ook al is het beter voor de natuur. (Kijk maar naar de biologisch afbreekbare plastics.)

Wat denken jullie hiervan? Zou popcorn ooit gebruikt kunnen worden als verpakkingsmateriaal?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2005 - 18:44

Want iets dat duurder is wordt niet gebruikt, ook al is het beter voor de natuur.  (Kijk maar naar de biologisch afbreekbare plastics.)

Even terzijde: iets wat biologisch afbreekbaar is hoeft niet per se goed te zijn voor het milieu. Dat is een misvatting die vaak wordt gemaakt.

Wat denken jullie hiervan?  Zou popcorn ooit gebruikt kunnen worden als verpakkingsmateriaal?

Het zal moeilijk worden, denk ik. Een aantal eisen waar verpakkingsmateriaal volgens mij aan moet voldoen:
-Je moet het in iedere mogelijk vorm kunnen produceren, omdat natuurlijk niet alle producten dezelfde vorm hebben.
-Gebruikersvriendelijk: geen kleverige troep als popcorn
-Het moet dun zijn, popcorn is zeker een stuk dikker dan zeg plastic.

Ik zou er nog wel meer op kunnen noemen. Ik denk dat het zeker een leuk idee is, maar het weinig voordelen en veel nadelen.

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2005 - 10:25

Het zou ook jammer zijn als je verpakkingsmateriaal verrot voordat het eigenlijke product kapot gaat.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2005 - 21:03

Ma´s is een biologisch product => popcorn is biologisch afbreekbaar!

klopt niet altijd (in het geval van popcorn wel (eetbaar), maar ik neem aan dat ze het popcorn nog een aantal bewerkingen laten ondergaan?). olie is ook een natuurproduct. plastic wordt gemaakt van olie => plastic is biologisch afbreekbaar?
net als met diamant overigens...diamant wordt gemaakt (etegenwoordig lukt dat aardig goed) van koolstof, dat gemaakt kan worden door door dode organismen te verhitten. diamant biologisch afbreekbaar?

Voordeel van dit soort producten is dat de prijs van piepschuim hierdoor een bovengrens gaat krijgen en niet afhankelijk blijft van de olieprijs. net als bij alcohol: dit wordt zowel uit olie gewonnen als via een biochemisch proces gemaakt. Hierdoor word er als de olieprijs hoog is, geen inustrie alcohol meer gekocht maar biochemische alcohol (o.a. uit brazilie).

Leentje

Leentje

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 13:27

Syd, volgens mij plakt popcorn niet als je er geen suiker of olie bij doet. Dus dat argument lijkt mij weerlegbaar. Daarbij had ik ook niet direct zo van die vormen piepschuim voor ogen, maar die kleine dingskes. Je kent ze wel, zo van die buisje of die 8-vormige... En piepschuim is toch atlijd redelijk dik?

Op popcorn zit idd een houdbaarheidsdatum (dit is misschien nog het grootste probleem). Maar ik denk wel dat het zeker 3 (?) weken goed blijft. Dus voldoende om een pakje te verzenden. :shock:

Wat betreft "het biologisch afbreekbaar zijn" hebben jullie idd gelijk. ;)

Popcorn zal piepschuim nooit volledig kunnen vervangen, maar het kan misschien wel als "aanvullend" verpakkingsmateriaal gebruikt worden.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 11 september 2005 - 21:08

Popcorn is prima biologisch afbreekbaar, hoor. Ooit onverteerde stukken popcorn gescheten? :shock:

Leentje

Leentje

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 09:49

Popcorn is prima biologisch afbreekbaar, hoor. Ooit onverteerde stukken popcorn gescheten?  :shock:

Ik zou het niet weten. Ik ontleed mijn stoelgang nooit. :wink:
Maar ik bedoelde dat als de grondstoffen biologisch zijn dat daarom het eindproduct niet noodzakelijk biologisch afbreekbaar zijn. Dit heb ik ingezien na het voorbeeld van Timwaagh...

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2005 - 17:01

Van dat plakken weet ik eigenlijk ook niet. Ik doe er altijd suiker op, dus :shock:

Popcorn zal piepschuim nooit volledig kunnen vervangen, maar het kan misschien wel als "aanvullend" verpakkingsmateriaal gebruikt worden.

Lijkt mij sterk, gezien plastic vrijwel alleen voordelen heeft als verpakkingsmateriaal.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 september 2005 - 19:17

Helaas, het is geen baanbrekend idee: Popcorn wordt al tijden gebruikt als opvulmiddel in dozen (in plaats van die piepschuim krakelingen of noppenfolie).

Zie google: http://www.google.nl...aterial popcorn

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Imke

Imke

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 15:24

Even terzijde: iets wat biologisch afbreekbaar is hoeft niet per se goed te zijn voor het milieu. Dat is een misvatting die vaak wordt gemaakt.

In principe is alles biologische afbreekbaar (door de natuur). Een blikje zal na tig jaar ook afgebroken zijn, maar is niet echt goed voor de natuur. Dus ben het helemaal met Syd eens, biologisch afbreekbaar is geen meting of het goed is voor de natuur. Eerder de tijd dat de natuur erover doet om het af te breken.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2005 - 10:40

... en de bestanddelen die vrijkomen bij deze afbraak moeten ook niet schadelijk zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2005 - 11:34

Ik had al eens gehoord van biologisch afbreekbare plastics (d.w.z. op korte termijn afbreekbaar). De situatie blijkt iets ingewikkelder dan ik dacht. Erbestaan dus plastics waarin zetmeelpolymeren ge´ntegreerd zijn. Als ik het goed begrijp vallen deze snel in kleine stukjes uiteen, waardoor de moeilijker afbreekbare rest in dusdanig kleine deeltjes uiteenvalt, dat het als zwerfafval niet meer opvalt en dus niet meer als probleem wort gezien. Overigens zal een fijn verdeeld materiaal sneller definitief worden afgebroken.
Op de tweede site zeggen ze dat het composteren van biologische plastics niet werkt, omdat er alleen koolzuur en water overblijven. Verbranden van plastics zou uit milieu-oogpunt beter zijn, omdat je dan de verbrandingswarmte nuttig kan gebruiken voor hetzelfde CO2-effect. Valt ook wat voor te zeggen, ik vraag me af hoeveel...... Verder zou je dat spul wel (op een gecontroleerde stort) kunnen beschouwen als voedsel voor een anaŰrobe bioreactor, die methaan produceert. Ook nuttig bruikbaar, biogas heet dat dan..... die techniek kennen we al, dus waarom niet..........

http://www.afval.noo...sch_plastic.htm

Doel van Starplast is het produceren van polymeren die grotendeels bestaan uit plantaardig zetmeel, en zodoende op een stortplaats even volledig afbreken als organisch afval. Het is de onderzoekers gelukt polymeren te maken die afbreken in kooldioxide en water. De makers noemen het nieuwe product liever biocomposteerbaar, om het te onderscheiden van de huidige zogenaamd biologisch afbreekbare plastics. Want daarbij breekt alleen het zetmeel af. De Starplast-polymeren daarentegen zijn ge´ntegreerd in andere stoffen, en breken volledig af, aldus de LPS.

http://www.milieucen...rwerp=Kunststof

Bioverpakkingen met het kiemlogo zijn getest op composteerbaarheid. Het product moet binnen 12 weken voor 95% gedesintegreerd en afgebroken zijn onder gecontroleerde omstandigheden. Of het bioplastic in de gft-container aangeboden mag worden, verschilt per gemeente  
De milieuwinst van het composteren van biopolymeren wordt door sommigen in twijfel getrokken. Tijdens het composteringsproces vallen ze uiteen in water en kooldioxide, en leveren verder geen compost op. Bij verbranding leveren ze energie op

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures