Met de kennis van nu. dinosaurus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 35

Met de kennis van nu. dinosaurus

Is het met de kennis van nu mogelijk om later in de toekomst nieuwe dinosaurussen te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Met de kennis van nu. dinosaurus

nee, we zijn hier niet toe in staat. Het uitgangs DNA is van een te slechte kwaliteit, we hebben geen eicel waar we dit DNA in kunnen zetten en we hebben geen geschikte draagmoeders.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 35

Re: Met de kennis van nu. dinosaurus

Bedankt voor de reactie, duidelijk. Wat ik toevallig heb gelezen is dat het DNA van een dino (ik weet niet meer welke soort) matched met die van een kalkoen. Ik probeer eventjes de link te zoeken en hem hier te posten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Met de kennis van nu. dinosaurus

Er zal tussen raptors en vogel soorten inderdaad enige mate van homologie zijn. Dit is echter lang niet voldoende om ook tot een goede draagmoeder te komen. Los van de genetische verschillen die waarschijnlijk nog te groot zijn (olifanten gebruiken om een mamoet kalf ter wereld te brengen zou al erg moeilijk zijn) zou je tegen een simpel formaat probleem aanlopen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 35

Re: Met de kennis van nu. dinosaurus

Bedankt voor het antwoord. Betreft de mammoet, is het mogelijk om met de kennis van nu een nieuwe mammoet te creëren? Aangezien ze een baby mamoet onder het ijs gevonden hadden die nog helemaal intact was. Alle organen en zelfs het hart zag je op de scan. Is het wel zo verstandig om een mammoet te creëren? Kan de mammoet in het klimaat van nu leven?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Met de kennis van nu. dinosaurus

Het zou in de toekomst eventueel mogelijk kunnen zijn om een mamoet te creeren, met de kennis van nu is dat niet het geval. Verder acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat een mammoet in het huidige klimaat kan overleven, echter in een dierentuin met voldoende geld is natuurlijk veel mogelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer