Echo in een bos

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Echo in een bos

Hallo,

Vanwege mijn profielwerkstuk wil ik graag weten of het mogelijk is dat in een bos een echo ontstaat.

Zelf denk ik dat dit niet mogelijk is, omdat de bomen niet dicht genoeg op elkaar zullen staan om een muur te vormen die het geluid reflecteert. Daarnaast vraag ik me af of bomen niet te veel geluid absorberen om geluid goed te kunnen weerkaatsen. Maar dat weet ik niet zeker en ik zou graag uw hulp hierbij willen hebben.

Alvast bedankt,

Swip

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Echo in een bos

Jazeker is dat mogelijk: "Echo tegen een boswand: een bos kaatst het geluid terug, maar de echo is niet zo kort en knallend als het oorspronkelijke geluid, hij klinkt integendeel daverend."

Zie het klassieke werk van Minnaert: Natuurkunde van het vrije veld

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Echo in een bos

Dit komt onder andere door het hout. Deze absorbeerd veel te veel geluid. Elk materiaal absorbeerd anders.

Daarbij zijn de geluidsgolven snel tussen de boompjes door verdwenen. In een badkamer werkt het zo goed door de tegels (die weinig absorberen, maar juist goed resoneren) en doordat het een afgesloten ruimte is zodat de golf meerdere keren weerkaatst kan worden (wat dus als echo kan worden gehoord).

In theorie kan je overal een echo horen, maar niet zo duidelijk dus.

Reageer