De tijd

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

De tijd

Ik weet niet of ik op het juiste forum ben maar dit is mijn vraag

Hoe zijn ze aan de tijd gekomen.

Waarom heeft een uur 60 minuten en een minut 60 seconden

Hoe zijn ze hier achter gekomen dat dit altijd klopt.

mvg MantsjeKlaas

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: De tijd

Ik denk dat het begon met de seconde: de straling met een bepaalde golflengte welke door een cesium-133 atoom wordt geabsorbeerd. De seconde is per definitie de duur van 9192631770 periodes van deze straling.

Re: De tijd

MantsjeKlaas schreef:Ik weet niet of ik op het juiste forum ben maar dit is mijn vraag

Hoe zijn ze aan de tijd gekomen.  

Waarom heeft een uur 60 minuten en een minut 60 seconden

Hoe zijn ze hier achter gekomen dat dit altijd klopt.

mvg MantsjeKlaas
de babyloniers hadden een 60-tallig getallenstelsel :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: De tijd

MantsjeKlaas schreef:Ik weet niet of ik op het juiste forum ben maar dit is mijn vraag

Hoe zijn ze aan de tijd gekomen.  

Waarom heeft een uur 60 minuten en een minut 60 seconden

Hoe zijn ze hier achter gekomen dat dit altijd klopt.

mvg MantsjeKlaas
ja, per definitie is 1u = 60min = 3600 sec; idd omdat de Babyloniërs een 60-tallig talstelsel hadden.

Deze mensen hebben trouwens ook voor het eerst het concept "hoek" beschreven, daarom ook dat die opgesplitst worden in 60 kleinere delen, de minuten :shock:
???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De tijd

@Vinsoft en MantsjeKlaas: Julie draaien een beetje oorzaak en gevolg om. Het is niet zo dat de Babyloniers ergens een seconde vonden en dachten dat dat wel leuk zou zijn als maat voor tijd. Ze hebben een dag gepakt dat in delen gedeelt en die delen duurden zo lang. Hoe je weet of dat klopt? Het klopt per definitie als je een dag in 24 delen opdeelt en dat weer opdeelt in 3600 delen. Alleen later zijn we de seconde wat anders gaan definieren en toen bleek het toch niet helemaal deelbaar te zijn en bleek een dag maar 23 uur en 56 minuten te duren.

De seconde was in den beginne natuurlijk niet gedefinieerd door een cesium atoom.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer