Springen naar inhoud

Werking van een watertoren

• Log in om te kunnen reageren

MatthiasR

MatthiasR

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 16:46

Ik vraag me af waarom er water torens geplaatst worden.

Ik snap dat er een bepaalde druk op de waterleidingen moet zitten om het water stromende te houden, zelfs in hoge gebouwen.
Maar waarom is er een waterreservoir nodig op een bepaalde hoogte om de druk te verkrijgen
in eerste instantie word het drinkwater dat geproduceerd word via hogedrukspompen over het land verdeeld.
Dan word het nogmaals gepompt naar een bepaalde hoogte om zo een bepaalde druk +- 3MPa
Maar waarom is deze tussenstap nodig? het eerst omhoog pompen om zo een bepaalde druk te verkrijgen
Waarom kan deze druk niet via een pomp gecreert worden?
Dat er geen toren hoeft te staan, maar slechts een kleine kabine met een pomp die deze druk genereert??

Groeten
Matthias

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 19:35

Water in een leiding is nauwelijks samendrukbaar. Stel je hebt een leiding onder druk staan, en je draait ergens een kraan open, in no time zakt de druk naar 0. Dat wordt door een sensor geregistreerd, een pomp wordt gestart, en een paar seconden later stroomt het water weer. Maar in de tussentijd zwabbert de Godganse dag de druk in dat leidingsysteem fors op en neer. Niet fijn voor gebruikers, niet fijn voor de leidingen.

Een watertoren vangt de korte verbruikspieken op, want die heeft geen opstarttijd. Zodat je tijd hebt om een paar pompen bij te starten zonder dat in de tussentijd de druk in elkaar klapt. En zodra het verbruik even mindert draaien een paar van die extra pompen nog even door totdat de gewenste reserve weer in de watertoren zit.

Met moderne pompstations, (met moderne regelsystemen en frequentiegeregelde pompen, en een groot net verbruikers eraan zodat het verbruik in de tijd wordt uitgemiddeld) wordt de behoefte aan watertorens steeds minder. Bij mij in de regio zijn ze allemaal al 20 jaar of zo uit bedrijf.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures