Springen naar inhoud

De generator

• Log in om te kunnen reageren

jan8

jan8

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 17:14

Hallo,

ik heb een huiswerkvraag waar ik niet uit kom:

•Bepaal uit de grafiek de bekrachtigingsstroom IF voor een afgegeven spanning UK = 15 Volt bij een belastingsstroom van 20 A en een toerental van 2500 omw/min. Grafiek in bijlage.

Hier kwam ik niet uit, ik dacht If (bekrachtinginsstroom) = Is (veldstroom)

Dit is het stroomschema (Bijlage)

Als het goed is is het niet zo moeilijk maar ik kom er niet uit

Ik hoop dat jullie hier wat van af weten ;)

Bijgevoegde miniaturen

• figuur1.jpg

Bijgevoegde afbeeldingen

• Stroomschema.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 21 oktober 2010 - 07:55

Nee ik vermoed dat If de 'field'stroom is en Is de 'stator'stroom. Je hebt een generator met een niet-permanente magneet als rotor. Dus er wordt een veldstroom via sleepringen door een draaiende spoel gevoerd, die daardoor magnetisch wordt.

De opgewekte statorspanning neemt toe met toenemende veldstroom. Nu staat er in je schema een inwendige weerstand (bovenin schema) die de opgewekte spanning vermindert, bij I=20A heeft die een spanningsval van 20.Ri. Omdat Uk 15V is is de op te wekken spanning van de generator Ug= 15 + 20.Ri

Je moet dus Ri weten, dan zoek je Ug op in de grafiek, en lees je de veldstroom af.

Het enige dat hiermee in tegenspraak is en wat ik niet kan verklaren is wat linksonder staat, If=Ia. Dat kan volgens mij niet kloppen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 oktober 2010 - 08:28

Ik zou eerst wel eens willen weten wat voor generator het is.
Het zou om een serie-gelijkstroomgenerator kunnen gaan, maar de informatie hierover is vaag.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2010 - 11:02

Je moet dus Ri weten, dan zoek je Ug op in de grafiek, en lees je de veldstroom af.

Dat klopt volgens mij niet ;)
Bij de y-as van de grafiek staat héél duidelijk Uk en niet Ug.

Volgens die grafiek heb je dus voor een Uk van 15V om en bij de 1.2A If nodig.
Inwendige weerstand, belastingsstromm en andere zaken spelen, volgens de grafiek, geen rol ;)

Wat mij dan wel weer een beetje stoort is de Is=0 rechts naast de grafiek en geen vermelding van Is in de tekening :) :)

jan8

jan8

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2010 - 19:55

Nee ik vermoed dat If de 'field'stroom is en Is de 'stator'stroom. Je hebt een generator met een niet-permanente magneet als rotor. Dus er wordt een veldstroom via sleepringen door een draaiende spoel gevoerd, die daardoor magnetisch wordt.

De opgewekte statorspanning neemt toe met toenemende veldstroom. Nu staat er in je schema een inwendige weerstand (bovenin schema) die de opgewekte spanning vermindert, bij I=20A heeft die een spanningsval van 20.Ri. Omdat Uk 15V is is de op te wekken spanning van de generator Ug= 15 + 20.Ri

Het enige dat hiermee in tegenspraak is en wat ik niet kan verklaren is wat linksonder staat, If=Ia. Dat kan volgens mij niet kloppen.

Je hebt gelijk, alleen Ri was ook onbekend in de som, ik heb ergens nog teruggevonden Ri=0,4 ohm. Dus dan kom je op 23 volt uit. Dus dan is IF ongeveer 2,4 A

In een presentatie van school zag ik dat de I(field)=I(ankerstroom). Maar ik vermoed dat dit alleen op gaat in een onbelaste toestand dan is If wel gelijk aan I(anker), dus dan heb je niet te maken met een belastingsstroom.

Bedankt voor je reactie!

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2010 - 06:32

Sorry hoor maar de opgave trekt op niets :)

Eerste probleem:
If = Ia bij een seriegenerator, wanneer anker- en veldwikkeling in serie met elkaar staan; dat is dus duidelijk niet het geval op jouw figuur. Dus, zoals Klazon reeds vroeg: Over welke generator gaat het hier???
Het is niet omdat je "iets zag" in een presentatie van school
Verborgen inhoud
In een presentatie van school zag ik dat de I(field)=I(ankerstroom).
dat je dat overal mag gaan gebruiken ;)

Tweede probleem:
De y-as van de grafiek spreekt van Uk, in de opgave staat Uk=15V dus moet je er niets bij optellen! Wanneer de opgave spreekt over Ug, zijnde Uk+Ia*Ri, dan heb je gelijk
Verborgen inhoud
let wel: enkel in geval van een seriegenerator
, maar nu, niet :)
Je hebt Ug uitgerekend en dat gebruik je dan als Y waarde in een grafiek die over Uk spreekt ?!?
Hoe leg je dat uit???

Dit is een duidelijk voorbeeld van een onduidelijke opgave. ;)

Veranderd door mcs51mc, 22 oktober 2010 - 06:34

jan8

jan8

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2010 - 12:19

Sorry hoor maar de opgave trekt op niets :)

Eerste probleem:
If = Ia bij een seriegenerator, wanneer anker- en veldwikkeling in serie met elkaar staan; dat is dus duidelijk niet het geval op jouw figuur. Dus, zoals Klazon reeds vroeg: Over welke generator gaat het hier???
Het is niet omdat je "iets zag" in een presentatie van school

Verborgen inhoud
In een presentatie van school zag ik dat de I(field)=I(ankerstroom).
dat je dat overal mag gaan gebruiken ;)

Tweede probleem:
De y-as van de grafiek spreekt van Uk, in de opgave staat Uk=15V dus moet je er niets bij optellen! Wanneer de opgave spreekt over Ug, zijnde Uk+Ia*Ri, dan heb je gelijk
Verborgen inhoud
let wel: enkel in geval van een seriegenerator
, maar nu, niet :)
Je hebt Ug uitgerekend en dat gebruik je dan als Y waarde in een grafiek die over Uk spreekt ?!?
Hoe leg je dat uit???

Dit is een duidelijk voorbeeld van een onduidelijke opgave. ;)

Ja, je hebt gelijk. Deze ogave kon ik verder ook niet maken, omdat ik het niet snapte.

Ug=Uk + Uri dat snap ik ook wel. Maar het probleem is dat je Uk al weet en dan ook zo IF af kan lezen. Vage opgave je hebt gelijk. Als je Ri hebt kan je hooguit Ug berekenen.

ps. Er stond verder niet bij wat voor een generator het was, helaas.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 oktober 2010 - 12:34

Er stond verder niet bij wat voor een generator het was, helaas.

Dan is die hele opgave dus zinloos.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures