Kortsluiting

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

Kortsluiting

Dag iedereen,

dus voila volgende week heb ik een herhalingstoets en ze vragen me wat een kortsluiting is

en ik zou graag weten hoe ik dat moet uitleggen, wat moet ik zeggen, schrijven en tekenen

HELP HELP ik ben verloren

bedankt op voorrand

Berichten: 473

Re: Kortsluiting

Een kortsluiting is een elektrische kring met een belasting/verbruiker/weerstand = 0 Ohm

Uit de wet van Ohm weet je dat
\(I=\frac{U}{R}\)


Aangezien R=0, dan is I= oneindig

Berichten: 186

Re: Kortsluiting

Een ongewenste verbinding die op een ongewenste

plaats een ongewenste stroom veroorzaakt, zoiets..

Re: Kortsluiting

Celtic schreef:Een ongewenste verbinding die op een ongewenste

plaats een ongewenste stroom veroorzaakt, zoiets..
Dat noem je een storingsstroom. Treedt op door bv. vervuilingen en door slijtage. De stroom kan zeer klein zijn en in gevoelige apparatuur storingen veroorzaken.

Onder kortsluiting wordt verstaan wat mcs5mc noemt. Alleen is de weerstand nooit helemaal nul maar wel zo klein dat er een stroom gaat lopen die erg groot is.

Alternatief zou zijn een bewuste kortsluiting waarbij in een circuit een verbinding wordt gemaakt waardoor een deel van het circuit buiten gebruik wordt gesteld of juist ingeschakeld (jumper in een PC).

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Kortsluiting

Ze vragen me om dat te verklaren met de gebruiken eenheden zoals weerstand, ...

Berichten: 12

Re: Kortsluiting

Oke stel je bent aan het stofzuigen. Er vloeit voor het gemak 2 Ampere de weerstand van je stofzuiger is 220 V : 2A = 110 ohm.

Door kortsluiting in je stofzuiger is de weerstand 1 ohm geworden. Er vloeit nu een stroom van 220 V : 1 ohm = 220 Ampere.

gelukkig heb je zekeringen van 16 Ampere zodat de zekering eruit gaat.

Reageer