Bewijzen aftelbaar oneindige verzamelingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bewijzen aftelbaar oneindige verzamelingen

Oké, dat begrijp ik. Je moet dus bewijzen dat er voor elk element in X één en alleen één element in
\(\nn\)
is. Maar hoe doe je dat?
Als bijvoorbeeld X= ;) , dan zou dit een geschikte oplossing zijn:
\(f(x)=\left\{\startmatrix{ n/2 & \text{voor even n} \\ -(n+1)/2 & \text{voor oneven n} \endmatrix\right.\)
Dus dan krijg je f(0)=0, f(1)=-1, f(2)=1, f(3)=-2, f(4)=2, f(5)=-3, f(6)=3, enz..

Duidelijk dat f een bijectie is van
\(\nn\)
naar
\(\zz\)
?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Bewijzen aftelbaar oneindige verzamelingen

Rogier schreef:Als bijvoorbeeld X= ;) , dan zou dit een geschikte oplossing zijn:
\(f(x)=\left\{\startmatrix{ n/2 & \text{voor even n} \\ -(n+1)/2 & \text{voor oneven n} \endmatrix\right.\)
Dus dan krijg je f(0)=0, f(1)=-1, f(2)=1, f(3)=-2, f(4)=2, f(5)=-3, f(6)=3, enz..

Duidelijk dat f een bijectie is van
\(\nn\)
naar
\(\zz\)
?
Ja, want je vult de even nummers van de natuurlijke getallen in (behoort 0 ook tot de natuurlijke getallen? Nee toch?) voor n/2, dan krijg je 1, 2, 3, enz. Voor de oneven getallen van de natuurlijke getallen vul je het in -(n+1)/2, wat -1, -2, -3, enz. geeft. Zo tel je dus alle gehele getallen af.

Vraagje van mijn kant is dan nog hoe het zit met 0, hoort die bij de natuurlijke getallen?

Oké. Hoe tel ik dan a), b) en c) af?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bewijzen aftelbaar oneindige verzamelingen

Vraagje van mijn kant is dan nog hoe het zit met 0, hoort die bij de natuurlijke getallen?
Weet ik niet zeker, sommigen zeggen van wel, anderen van niet.

Maar doet er voor de aftelbaarheid van verzamelingen niet toe: Als je uitgaat van wel en je maakt een geschikte bijectie f tussen ;) (inclusief 0) en een verzameling X, dan is g(n)=f(n-1) automatisch een geschikte bijectie tussen ;) (zonder 0) en X.

(en idem andersom natuurlijk)

Overigens heb je officieel een bijectie nodig, maar een surjectie is op zich al voldoende. Daar kun je dan altijd een bijectie uit construeren, door de elementen uit :) waarvan de beelden al aan bod zijn geweest, over te slaan.
Verborgen inhoud
(ik bedoel zo: als f bijvoorbeeld een surjectie is en f(3)=f(5) dan definieer je
\(g(n)=\left\{\startmatrix{ f(n) & (\text{als }n<5) \\ f(n+1) & (\text{als }n\geq5)}\endmatrix\right.\ \)
en dat is dan een bijectie)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bewijzen aftelbaar oneindige verzamelingen

Oké. Hoe tel ik dan a), b) en c) af?
Noteer even 1 in plaats van a, 2 in plaats van b, en 3 in plaats van c. Hoe zien de mogelijke elementen van de verzameling er nu uit?

(Je ziet wel hoe dat impliciet een surjectie van ;) naar die woordverzameling definieert denk ik?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer