Uittroomsnelheid lucht in drukvat berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Uittroomsnelheid lucht in drukvat berekenen

Hoi allen,

ten eerste nieuw op dit forum en sowieso geen ervaren forum gebruiker..

Ik ben bezig met een mechanica opdracht waarbij ik een luchtkanon aan het ontwerpen ben...(gewoon als theoretische opdracht ga geen gevaarlijke dingen bouwen) nu ben ik wiskundig gezien niet zo sterk en ik loop qua inzicht tegen het volgende aan waarbij ik graag wat hulp zou willen hebben.

Uit een kogelbaanberekening heb ik berekend dat de V0 van het projectiel 1000m/s(in een tijd van 0,1 s) moet zijn om de gewenste afstand te behalen.

Nu moet ik een cilindrisch drukvat berekenen op wanddikte, volume.. maar alvorens ik dit kan gaan doen moet ik weten hoeveel druk ik nodig heb om het projectiel van 4kg, 250mm doorsnede met deze snelheid uit een loop te schieten.

Bij dit laatste stukje heb ik geen idee hoe en waar te beginnen, en ik zou het top vinden als iemand mij op weg kan helpen

Thnx Grtz!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Uittroomsnelheid lucht in drukvat berekenen

\(K=m\Delta v/\Delta t\)
Druk=Kracht/Oppervlakte
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 2

Re: Uittroomsnelheid lucht in drukvat berekenen

Ik heb mijn vraag misschien iets wat verkeerd gesteld.. ik zou graag willen weten met welke druk in het vat ik een uitstroomsnelheid uit het vat krijg van 1000m/s bij een opening van 250 mm

Nu snap ik dat je uit de druk in het vat en het oppervlak van de doorsnede een druk/kracht kan berekenen die er op het projectiel komt te staan, maar de benodigde snelheid is mij dan nog niet duidelijk.

In een van de andere topics had k een soort gelijke vraag wel gevonden met een volume wat onder druk stond echter werd hier het volume kleiner gemaakt om de druk constant te houden.

Reageer