Cafeïne extractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Cafe

Beste wetenschappers,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb al direct een vraag. Ik en mijn vriend moeten een wetenschappelijk onderzoek doen. Ons onderwerp is energiedranken. Wij hebben specifiek energiedranken met cafeïne er in genomen. We willen enkele proefjes doen op deze energiedranken, o.a. glucosebepaling, pH-bepaling en ook cafeïne extractie, maar hier stuiten we op een probleem: hoe kan je cafeïne uit een vloeibare frisdrank halen?

Alvast bedankt voor jullie hulp ^^

Sorry voor de typefout in de subtitel, het moet extraheren zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Cafe

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 8

Re: Cafe

Heel erg bedankt voor de links die je hebt gegeven. In de pdf die ik heb gevonden vertrekken ze echter wel met een theezakje dat ze laten koken in een Na2CO3 oplossing (1M, 10ml). Dit kan ik denk ik niet doen met energiedranken, of wel soms? Na het koken komen stapjes die ik wel kan volgen en kan doen met energiedranken. De link met de stapjes is hier gegeven, moest je het zelf willen lezen. Ik maak me enkel druk over de eerste vier stapjes. Ik vraag me af waarom ze nodig zijn, en hoe ik ze kan vervangen bij mijn energiedrank, als ze al daadwerkelijk nodig zijn bij deze.

Ik dank u al zeker voor de pdf,

Marnix

http://departments.oxy.edu/tops/caffeine/caffeine-s.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Cafe

De bedoeling is dat de cafeïne uit het theezakje gaat oplossen in de Na2CO3 oplossing. Koken doe je om de oplosbaarheid te verhogen.

Hoe je dit echter met een energiedrank gaat doen weet ik ook niet onmiddellijk. Ik zou suggereren om het er gewoon bij te gieten. Het enige nadeel dat je volgens sowieso gaat hebben is dat er een stuk meer zal oplossen dan enkel de cafeïne... ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 8

Re: Cafe

We zullen zien wat de resultaten zijn ;) dank u voor uw hulp ^^

Berichten: 1

Re: Cafe

ik ben dus hetzelfde van plan...

is het nu gewerkt om het met energiedrank te doen i.p.v. thee?

Reageer