Betekenis percentage

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 124

Betekenis percentage

Hallo

Is er iemand die mij kan uitleggen wat de betekenis is van de percentage in onderstaande vraag :

Bereken de molaire concentratie en de massa concentratie van een 30% H2O2-oplossing met een dichtheid van 1.11 kg/L.

Alvast bedankt

Groetjes, Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Betekenis percentage

Het gaat om massa- of volumeprocent
\(\mbox{massaprocent} = \frac{\mbox{massa van bestanddeel}}{\mbox{massa mengsel}} *100 \)
\(\mbox{volumeprocent} = \frac{\mbox{volume van bestanddeel}} {\mbox{totaal volume mengsel}} * 100\)
Let wel op een mengsel is zowel de oplossing als de aanwezige componenten samen!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 124

Re: Betekenis percentage

Kravitz schreef:Het gaat om massa- of volumeprocent
\(\mbox{massaprocent} = \frac{\mbox{massa van bestanddeel}}{\mbox{massa mengsel}} *100 \)
\(\mbox{volumeprocent} = \frac{\mbox{volume van bestanddeel}} {\mbox{totaal volume mengsel}} * 100\)
Let wel op een mengsel is zowel de oplossing als de aanwezige componenten samen!
De vraag luidt als volgt:

Waterstofperoxide ontleedt in water en dizuurstof.

Bereken de molaire concentratie en de massa concentratie van 30 H2O2 - oplossing met een dichtheid van 1.11 kg/L.

Ik heb dus eerst de vergelijking van de ontleding opgeschreven:

2 H2O2 --> 2 H2O + O2

M (H2O2) = 34 g/mol

M (H2O) = 18 g/mol

M (O2) = 32 g/mol

Ik heb het aantal mol (uit de vergelijking), dus kan ik de massa bepalen ... ? Dan krijg ik :

m (H2O2) = 2 . 34 = 68 g

m (H2O) = 2 . 18 = 36 g

m (O2) = 1 . 32 = 32 g

De totale massa is dan 136 g.

Zit ik al op de goede weg ? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Betekenis percentage

Er is niemand die het over een ontleding heeft. Er is geen reactie, dus is er ook geen reaktievergelijking nodig.

Ga er van uit dat de gegevens betekenen dat 1 kg oplossing 300 g (30m%) H2O2 bevat.

reken dat om naar g/L (massaconcentratie) en naar mol/L (molaire concentratie)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Betekenis percentage

Jan van de Velde schreef:Er is niemand die het over een ontleding heeft. Er is geen reactie, dus is er ook geen reaktievergelijking nodig.

Ga er van uit dat de gegevens betekenen dat 1 kg oplossing 300 g (30m%) H2O2 bevat.

reken dat om naar g/L (massaconcentratie) en naar mol/L (molaire concentratie)
Oei ok. Dan krijg ik :

In 1110 g oplossing zit 0.3 x 1110 g/L = 333 g H2O2 /L --> 333 g/L is de massaconcentratie

M (H2O2) = 34 g/mol

De molaire concentratie is dan : 333 g/L / 34 g/mol = 9.8 mol/L

Klopt dit ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Betekenis percentage

klopt. Drie verschillende manieren om een concentratie aan te duiden in elkaar omgerekend.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Betekenis percentage

klopt. Drie verschillende manieren om een concentratie aan te duiden in elkaar omgerekend.
Is 10 ml van 30% H2O2 dan gelijk aan :

3.33g (333 g/L / 100 ) en dat is ook gelijk aan 0.098 mol (3.33g / 34g/mol) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Betekenis percentage

Uiteraard.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Betekenis percentage

Uiteraard.
Bij de tweede vraag moet ik het volume O2 bepalen bij 298K en 1020 x 10² Pa uit die 10ml van 30% H2O2-oplossing. Hier heb ik die vergelijking dan toch wel nodig ?

2 H2O2 --> 2 H20 + O2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Betekenis percentage

Bij die temperatuur zal waterstofperoxide niet dan na lange tijd ontleden. Die reactie zal dan ook niet zomaar verlopen, hoogstens tot een ontstaan van een evenwicht tenzij ik nu helemaal aan het dwalen ben.

Onder dat laatste voorbehoud: Ik begrijp dus je vraag niet, of ik mis iets in de vraagstelling (evenwichtsvoorwaarden oid).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Betekenis percentage

Jan van de Velde schreef:Bij die temperatuur zal waterstofperoxide niet dan na lange tijd ontleden. Die reactie zal dan ook niet zomaar verlopen, hoogstens tot een ontstaan van een evenwicht tenzij ik nu helemaal aan het dwalen ben.

Onder dat laatste voorbehoud: Ik begrijp dus je vraag niet, of ik mis iets in de vraagstelling (evenwichtsvoorwaarden oid).
In de vraagstelling wordt niets meer gegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Betekenis percentage

Geef dan aub eens létterlijk de vraag, zoals die daar staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Betekenis percentage

Geef dan aub eens létterlijk de vraag, zoals die daar staat.
Laat maar, ik heb het al opgelost. Maar toch bedankt. De volgende vraag (waarmee ik het lastig heb), die nog altijd betrekking heeft tot waterstofperoxide luidt:

Waterstofperoxide kan gebruikt worden om dijood te bereiden uit kaliumjodide en zwavelzuur. Naast dijood ontstaat er ook water en kaliumsulfaat. Welke massa kan men verkrijgen in de reactie van 10ml kaliumjodideoplossing (c=93.2 g/L) en 10 ml H2O2oplossing (c= 0.250 mol/L) met een overmaat zwavelzuur (V= 10ml). Wat is de massaconcentratie van kaliumjodide en waterstofperoxide na de reactie?

Ik heb al het volgende gedaan:

Reactievergelijking:

H2O2 + 2 KI + H2SO4 --> I2 + 2 H2O + K2SO4

- 10 ML KI-opl. met c= 93.2 g/L

0.932 g/10 ML

0.932 g / 156 g/mol = 5.97 x 10-³ mol KI

- 10 ML H2O2-opl met c= 0.250 mol/L

2.5 x 10-³ mol / 10 ML ----> 2.5 x 10-³ mol H2O2

- 10 ML H2SO4 met c= 1835,6 g/L (dit werd niet gegeven in het vraagstuk, maar ik vermoed dat ik het wel nodig heb?)

18.356 g/10 ML

18.356 g / 98 g/mol = 0.187 mol H2O2

En dan weet ik niet hoe ik verder moet, als het bovenstaande al tenminste correct is ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Betekenis percentage

- 10 mL H2SO4 met c= 1835,6 g/L (dit werd niet gegeven in het vraagstuk, maar ik vermoed dat ik het wel nodig heb?)
Als het niet gegeven wordt moet je het niet zelf gaan verzinnen. De concentratie die je nu "verzint" is nagenoeg zuiver zwavelzuur, bijna 100%. Hier is dat overigens niet van belang, in andere gevallen zou je wel eens gekke resultaten kunnen gaan krijgen.
een overmaat zwavelzuur (V= 10mL).


Dit betekent simpelweg dat er minimaal de hoeveelheid zwavelzuur aanwezig is om de reactie optimaal te laten verlopen. En dat het niet van belang is te weten hoeveel er dan van overschiet. Het gegeven volume van 10 mL zullen we dan later mogelijk nog nodig hebben.
Melissa_K schreef:Reactievergelijking:

H2O2 + 2 KI + H2SO4 --> I2 + 2 H2O + K2SO4

- 10 mL KI-opl. met c= 93.2 g/L

0.932 g/10 ML

0.932 g / 156 g/mol = 5.97 x 10-³ mol KI

- 10 mL H2O2-opl met c= 0.250 mol/L

2.5 x 10-³ mol / 10 ML ----> 2.5 x 10-³ mol H2O2

En dan weet ik niet hoe ik verder moet, als het bovenstaande al tenminste correct is ?
bovenstaande is correct (al ging het om milliliter (mL) en niet om megaliter (ML) )

Vraag is nu, gesteld dat de reactie zo volledig mogelijk verloopt (en je vergelijking klopt, dus de molverhoudingen daarin kloppen ook), hoeveel KI resp hoeveel H2O2 zal er dan overschieten aan de linkse kant?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Betekenis percentage

Jan van de Velde schreef:Als het niet gegeven wordt moet je het niet zelf gaan verzinnen. De concentratie die je nu "verzint" is nagenoeg zuiver zwavelzuur, bijna 100%. Hier is dat overigens niet van belang, in andere gevallen zou je wel eens gekke resultaten kunnen gaan krijgen.



Dit betekent simpelweg dat er minimaal de hoeveelheid zwavelzuur aanwezig is om de reactie optimaal te laten verlopen. En dat het niet van belang is te weten hoeveel er dan van overschiet. Het gegeven volume van 10 mL zullen we dan later mogelijk nog nodig hebben.

bovenstaande is correct (al ging het om milliliter (mL) en niet om megaliter (ML) )

Vraag is nu, gesteld dat de reactie zo volledig mogelijk verloopt (en je vergelijking klopt, dus de molverhoudingen daarin kloppen ook), hoeveel KI resp hoeveel H2O2 zal er dan overschieten aan de linkse kant?
0 mol H2O2 en 2.985 x 10-³ mol KI ?

Reageer