Springen naar inhoud

Morele kwestie

• Log in om te kunnen reageren

Human

Human

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 11:31

Persoon A en B zitten in dezelfde vriendenkring.

A koopt wat goederen van persoon B. A verkoopt deze met aanzienlijke winst. B weet niet wat A er aan verdient maar heeft hier verder ook niet naar gevraagd. Misschien interesseert B dat niet of het is een kwestie van vertrouwen in A.

Overigens weet B dat A het koopt om de goederen te verkopen met winst. B vindt dat makkelijk zodat B er geen omkijken naar heeft.

Hoofdvraag: Is persoon A goed bezig?

En is er ook een wetenschappelijke manier om een dergelijk vraagstuk te benaderen?

Veranderd door Human, 23 oktober 2010 - 11:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 12:24

Op morele kwesties kan je maar weinig wetenschappen loslaten, Human... ;)
In het beste geval kan je proberen of je de situatie kan onderbrengen onder één of andere theorie over morele stadia (zoals bv. de morele stadia van Kohlberg of de stadia van Piaget of ev. nog enkele andere: overzicht), maar daarvoor zal je op z'n minst ook de motieven moeten kennen van iemand. Verder is het van belang te beseffen dat dit theorieën zijn over wat moraliteit en conventies kunnen inhouden. Je kan het zeker géén harde wetenschappen noemen.

Nu, om deze theorieën eventueel te kunnen toepassen, zou je dus meer over de motieven van B moeten kennen. Je kan bv. een onderscheid maken tussen:
- A handelt puur uit eigenbelang: hij wil rijk worden om bv. een grote zeilboot te kunnen kopen
- A verkoopt dit duurder omdat hij geld nodig heeft om dokterskosten te betalen omdat bv. z'n kind ernstig ziek is
- A is van plan (een deel van) het geld te besteden aan een goed doel
- A is opkoper van beroep en probeert dus geld te verdienen (als bron van inkomen), zoals een ander ook een beroep uitoefent om geld in het laatje te krijgen
- Waarom zou A dit eventueel niet duurder verkopen: omdat het gewoonweg niet gepast is (er is ahw. een conventie over: 'zoiets doe je niet') of omdat hij vindt dat hij zo het vertrouwen van B kan schaden en hij dus B niet verdrietig wil maken.
enz...

Maar méér dan dat zal je er niet kunnen uithalen, vrees ik.

Dido

Veranderd door Dido, 23 oktober 2010 - 12:34

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2010 - 01:19

Tja, laat ik het houden bij een arabische wijsheid:

Een eerlijke prijs is datgene waar zowel koper als verkoper tevreden mee zijn.

De winst van de verkoper of de intrinsieke waarde van het goed zijn daarin van ondergeschikt belang, voor zover het geen bedrog betreft (namaak product oid).
Victory through technology

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 19:26

In mijn jeugd had ik een jongensdroom. Een eigen bedrijf beginnen, een villa met zwembad en rijden in een Porsche.
Allemaal gelukt, met hardwerken (ik had geen eigen startkapitaal), risico's nemen, lef en inzicht hebben en meer.

Velen waren en zijn nog jaloers ic afwijzend op mij. Waarom ? Omdat ik geld verdiende.

Ik heb nooit begrepen dat er moraal verbonden moet zijn aan dat wat ik gedaan heb en nog doe...nooit.

Wat is mis mee om een droom uit te laten komen en wat is er fout of goed mee om daar een moraal aan te verbinden ?

Veranderd door benb, 26 oktober 2010 - 19:27

nothing will change without a rebel

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 21:20

Wat is mis mee om een droom uit te laten komen en wat is er fout of goed mee om daar een moraal aan te verbinden ?

Als deze droom verwezenlijkt wordt door geld te verdienen op een oneerlijke manier van handelen dan is dat fout.
Quitters never win and winners never quit.

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 21:51

En als dat op een eerlijke manier verdient is het goed ?

In beide gevallen -eerlijk en oneerlijk- ...wie bepaalt dat dan ?

Wetenschappelijk en/of niet wetenschappelijk benaderd.
nothing will change without a rebel

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2010 - 13:10

moraliteit, waar het in dit topic over gaat, is een subjectief fenomeen. Veel meer dan de morele stadia (zoals in dido's post aangehaald) is hier niet over te zeggen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures