Springen naar inhoud

Opheldering: genen, allelen, recessief en dominant

• Log in om te kunnen reageren

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 12:45

Beste forumleden,

De mens heeft ongeveer 25.000 genen. Een gen codeert voor één erfelijke eigenschap. We zeggen dan bijvoorbeeld dat het gen voor de oogkleur twee varianten kent (dominant en recessief). Echter erf je een gen van je vader en van je moeder (op homologe chomosomen en dezelfde onderlinge loci), dus zou je i.p.v. 25.000 genen 50.000 genen hebben. Een allel is namelijk ook een gen, maar dan een deel van hetzelfde type.

Je zegt namelijk ook dat je het blauwe oogkleurgen hebt geerfd of juist het bruine oogkleurgen*

Hoe zit dit nu? Zo is het erg onduidelijk allemaal.

Daarnaast heb ik de vraag of een recessief gen uberhaupt wel codeert voor een eiwit. Met het bruine oogkleurgen worden er bruine pigmenteiwitten gemaakt, maar bij blauw wordt er geen eiwit gecodeert (geen blauwe pigmentewitten bijvoorbeeld). Is dat met alle recessieve genen zo?

*(overigens blijkt het wat ingewikkelder te liggen, want er zijn meerdere factoren die bijdragen aan de oogkleur).

Veranderd door M. Mulder, 23 oktober 2010 - 12:46

Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2010 - 15:42

Na wat speurwerk geef ik het antwoord op de 1e vraag:
Er wordt heel erg veel verwarring gezaaid met genen en allelen.

Als we spreken over recessieve en dominante genen, dan bedoelen we recessieve en dominatie allelen!

Een gen kan dus opgebouwd zijn uit (vanuitgaande dat er 2 allelen bij betrokken zijn):

• 2 dominante allelen
  • 1 dominant en 1 recessief allel (of andersom)
  • 2 recessieve allelen

We hebben ongeveer 25.000 genen, bestaande uit tenminste 50.000 allelen.

Voor wat betreft de 2e vraag moet ik het antwoord nog even schuldig blijven:

In ieder geval worden er ook wel proteinen gemaakt uit een recessief allel. Zijn deze dan inactief? Is dat geen enorme energieverspilling?
Wat doet een recessief allel dus eigenlijk?
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 11:21

Recessieve allelen coderen ook voor een eiwit. Dit eiwit kan niet goed werken (taaislijmziekte), kan andere processen inhiberen/activeren (regulator gene), maar kan ook een goed functionerend eiwit zijn dat een ander fenotype maakt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

• Gast

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 12:01

Er zitten een paar dingetjes in bovenstaande posts die ik niet precies volg:

Mulder beweert in zijn eerste post dat het gen voor blauwe ogen geen eiwit codeert. Volgens zijn tweede post moeten we dat lezen als: zit er op gen-plaats voor oogkleur een allel voor blauwe ogen op beide chromosomen (ik begrijp dat dat een recessieve eigenschap is) dan zeggen we dat het gen voor oogkleur voor blauw codeert. In feite is het juister te zeggen dat beide chromosomen op die gen-plaats een recessieve allel (niet-bruin) bevatten die ervoor zorgt dat het pigment niet wordt aangemaakt (is dit pigment een eiwit?).
Nu is de vraag of dan die beide recessieve allelen ervoor zorgen dat er geen bruin pigment wordt aangemaakt. Van de hetrozygoot bB zorgt het dominante allel B (bruin) ervoor dat er onafhankelijk van het aanwezig zijn van het recessieve allel b zorgt voor het aanmaken van het bruine pigment.

Volgens Anusthesist zijn er ook recessieve allelen die wel een eiwit coderen. Maar ik neem aan dat om de recessieve eigenschap te laten ontstaan beide allelen het zelfde recessieve type moeten zijn (homozygoot).
Of geeft een heterozygoot met allelen a en A ook een eiwit, afkomstig van a? En heeft dan het eiwit, gecodeerd door A, een soort veto-recht?
Een mechanisme als Mulder geeft is beter te volgen, maar klopt het ook?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 12:12

Volgens Anusthesist zijn er ook recessieve allelen die wel een eiwit coderen. Maar ik neem aan dat om de recessieve eigenschap te laten ontstaan beide allelen het zelfde recessieve type moeten zijn (homozygoot).

Klopt

Een mechanisme als Mulder geeft is beter te volgen, maar klopt het ook?

Wat is beter te volgen? Dat er niets gecodeerd wordt? Dat is incorrect zoals ik in mijn eerdere reactie vermeldde.
Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is. Recessieve allelen coderen ook voor eiwitten die een andere cascade op gang brengen, of zelfs tegenhouden/bevorderen. Het enige verschil is -wat je correct aanmerkt- is dat je homozygoot moet zijn. Zoals in taaislijmziekte heb je een niet goed functionerend eiwit, maar dus wél een eiwit. Of op oogkleur terug te komen; in stinkdieren erft groen-gele oogkleur dominant over en zwarte oogkleur recessief, wat dus ontkracht dat pigmentatie ontstaat door louter dominante allelen en recessieve allelen geen pigmenterende eiwitten coderen.

• Gast

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 12:32

OK, bedankt, ik wil er ook niet al te diep op ingaan, dat kunnen anderen beter.
Kun je wel heel toevallig vertellen of het allel voor bruine veren (zoals de meeste vogels die hebben) inderdaad recessief is? Ofwel dat alleen homozygoten zonder bruin allel witte veren hebben?
En als dat klopt, is jouw inschatting dat genen die hiervoor coderen, de kleur regelen van één veer, een groep veren, of het gehele type 'lichte vorm'?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 14:12

Het antwoord op de vraag of een bepaalde kleur van veren dominant of recessief overerft moet ik je schuldig blijven. Volgens mij is dat goed te vinden op het internet, of misschien weet iemand anders het.
De eiwitten die genen coderen zitten aan het begin van de cascade, dus het zal het gehele fenotype betreffen, en niet een klein onderdeel daarvan. Dat niet elke veer of haar precies dezelfde kleur heeft, heeft ook te maken met polymorfisme, omgevingsinvloeden en veranderlijke expressie van genen gedurende de ontwikkeling.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures