Vertical shot vwo 2003-ii

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Vertical shot vwo 2003-ii

Je hebt een bol waar je in zit. Er trekken twee elastieken aan je. Een elektromotor houdt je op de grond. Wanneer de elektromotor wordt uitgezet vlieg je de lucht in. De pilaren die de elastieken vasthouden zijn 35m lang. De elastieken zijn voordat je de lucht in gaat uitgetrokken tot 20m. u=20m

De kracht waarmee je wordt gelanceerd noemen we Fo.

Als de uitrekking half zo groot wordt als waarmee je begon (dus tot 10m) wordt de kracht die op je werkt dan groter dan 1/2Fo, kleiner dan 1/2Fo of gelijk aan 1/2 Fo. Helaas heb ik geen uitwerkingen van deze examenopgaven.

Maar aangezien de formule van de veerkracht luidt: Fv=c*u dan vermoed ik dat als u, 1/2 u wordt dat de kracht ook 1/2Fv wordt dus 1/2 Fo, want c is een constante en die blijft dus gelijk. Delen jullie deze mening/beredenering ook?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Vertical shot vwo 2003-ii

Ik ben er niet zeker van, maar het zou kunnen dat je de zwaartekracht ook moet beschouwen.

Als die ook ingerekend zit in die Fo, dan geldt Fo = Fv - Fz en als Fv dan maar half zo groot wordt, dan geldt dat niet voor Fo, omdat de zwaartekracht dezelfde blijft.

Als je gewoon puur naar de veerkracht moet kijken, dan is je redenering goed.

Berichten: 104

Re: Vertical shot vwo 2003-ii

Xenion schreef:Ik ben er niet zeker van, maar het zou kunnen dat je de zwaartekracht ook moet beschouwen.

Als die ook ingerekend zit in die Fo, dan geldt Fo = Fv - Fz en als Fv dan maar half zo groot wordt, dan geldt dat niet voor Fo, omdat de zwaartekracht dezelfde blijft.

Als je gewoon puur naar de veerkracht moet kijken, dan is je redenering goed.
Ja daar dacht ik ookal aan, maar er wordt gezegd dat de kracht die de twee elastieken samen uitoefenen gelijk is aan Fo.

Maar als je puur naar de formule zou kijken dan staat er Fv=c*u. deze Fv is dus de Fo en dus Fo is niet (Fv-Fz)

De Fv-Fz gebruik je alleen als Fres. dus bijv. in Fres=m*a.

Maar hier gaat het puur om de veerkacht en de uitrekking en omdat die recht evenredig zijn. wordt dus de kracht gelijk aan 1/2Fo en voor de rest wordt er niets gezegd over de zwaartekracht, hoewel ik wel weet dat die altijd aanwezig is en gelijk blijft in dit geval(want massa blijft gelijk)..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vertical shot vwo 2003-ii

Jouw interpretatie hierboven van die examenopgave zorgt voor verwarring. Altijd zinvol om dit soort dingen LETTERLIJK over te nemen. Die elastieken bijvoorbeeld beginnen al onder een hoek aan die capsule te trekken.
Helaas heb ik geen uitwerkingen van deze examenopgaven.
opgave 5 vr 17 e.v.

http://downloads.kennisnet.nl/oefenexamens...12_2003_2_o.pdf

http://downloads.kennisnet.nl/oefenexamens...12_2003_2_c.pdf
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer