Energie treintje met steengruis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 93

Energie treintje met steengruis

Hallo,

Ik heb even een vraagje van twee vraagstukken van energie:

Het eerste vraagstuk:

Een treintje, gevuld met steengruis (massa 6,00 ton) rijdt een 300 meter helling af en komt 16,0 meter lager aan met een snelheid van 50,4 km/uur. Wat is het rendement van de mechanische energie - omzetting op dit hellend vlak?

Gegeven:massa= 6,00 ton= 6,00*10³kg

delta x=300m

h= 16,0 m

v= 50,4 km/u= 14,0 m/s

gevraagd:rendement

Oplossing: 1. Ik ga eerst de potentiële energie bereken via Ep=m*g*h de oplossing is Ep=9,42*10^5 J

2. Ik ga dan de kinetische energie bereken via Ek= (m*v²)/2 de oplossing is Ek= 5,88*10^5J

3. De mechanische energie is Ep+Ek= 1,53*10^6J

4. Het moeilijkste is dat gedeelte: rendement= Enuttig/Etotale (wat is de nuttige energie en wat is

de totale energie?)

ik denk dat En=Ek en dat Etotale= 1,53*10^6J

Re: Energie treintje met steengruis

Je mag geen twee vraagstukken in één post tenzij ze erg op elkaar lijken.

Eerste: je hebt twee energieen. Je rendement wordt een deling van deze twee. Welke de juiste deling is, kun je uitvinden door eerst de één als noemer te nemen, en daarna de ander. Je rendement kan nooit meer dan 1 zijn (100%).

Tweede: Juist gedaan. P=v.F is een bestaande en juiste formule voor het vermogen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Energie treintje met steengruis

Dag Cedricm, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer