Zuiveren van metalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Zuiveren van metalen

In mijn boek staat het volgende: 'Oplossen van de positieve elektrode en neerslaan van een metaal op de negatieve elektrode worden toegepast om metalen te zuiveren. Het te zuiveren metaal gebruikt men als positieve elektrode; het metaal slaat neer op de negatieve elektrode. Daar wordt het in zuivere vorm verkregen. Onzuiverheden in de positieve elektrode lossen op als ze onedeler zijn dan het hoofdbestanddeel of vallen ongeladen van de elektrode af als ze ederler zijn: dit heet anodeslib.'

Maar wat ik niet snap, is dat als het metaal onederler is, zal het toch ook aan de negatieve elektrode reageren (bij het zuivere metaal)? Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zuiveren van metalen

Maar wat ik niet snap, is dat als het metaal onedeler is, zal het toch ook aan de negatieve elektrode reageren (bij het zuivere metaal)? Kan iemand mij dit uitleggen?
Dat is toch ook precies wat er staat, zij het een beetje ongelukkig? Een beetje herschikt en een woordje toegevoegd:
Het te zuiveren metaal gebruikt men als positieve elektrode;

Onzuiverheden in de positieve elektrode:
  • lossen op als ze onedeler zijn dan het hoofdbestanddeel; het onedeler metaal slaat neer op de negatieve elektrode. Daar wordt het in zuivere vorm verkregen.
  • of vallen ongeladen van de elektrode af als ze edeler zijn: dit heet anodeslib.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer