Springen naar inhoud

Motor- & auto-ongelukken

• Log in om te kunnen reageren

Mafkees

Mafkees

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2010 - 09:18

Stel, er zijn 100 motorrijders en 100.000 autorijders.
De kans dat MEN 'n ongeluk krijgt is 1% bij zowel motor- als autorijden.
Is de kans dan groter dat IK 'n ongeluk krijg bij motorrijden of bij autorijden?
Of is dat gelijk?

Mijn redenering is namelijk als er 100 motorrijders zijn en ik er 1 van ben,
dan is de kans dus 1 op 100 voor zowel MEN als IK om 'n ongeluk te krijgen.
Maar als ik auto rijd dan is de kans dus maar 1 op 100.000 dat IK 'n ongeluk krijg.
Maar ik weet niet of die redenering klopt. Waarschijnlijk niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 25 oktober 2010 - 10:15

Dat hangt af van de wijze waarop je kans van 1% is bepaald. Als alle 100.000 autorijders een uur rijden en er dan een kans is van 1% dat er een ongeluk valt, en bij de 100 motorrijders in datzelfde uur er ook een kans is van 1% dat er een ongeluk valt, dan is de kans voor een motorrijder dat hij degene is die in zo'n uur een ongeluk krijgt 1/100 x 1/100 = 1 op 10.000.
Voor een autorijder is die kans 1/100 x 1/100.000 = 1 op 10.000.000.

Het is logischer te veronderstellen dat motorrijders en autorijders dezelfde kans hebben op een ongeluk binnen een aantal gereden kilometers, onafhankelijk van de hoeveelheid overige verkeersdeelnemers. Dan maakt het voor jou niet uit waar je op rijdt.

Veranderd door bessie, 25 oktober 2010 - 10:17

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2010 - 12:41

Maar als ik auto rijd dan is de kans dus maar 1 op 100.000 dat IK 'n ongeluk krijg.
Maar ik weet niet of die redenering klopt. Waarschijnlijk niet.

Maar er zijn 1000 mensen die een ongeluk krijgen, niet 1.

De kans is 1% dat een willekeurig iemand een ongeluk krijgt. Die kans geld dan voor jou, maar ook voor je buurman, ongeacht of je op de motor of op de fiets zit.

Dat hangt af van de wijze waarop je kans van 1% is bepaald. Als alle 100.000 autorijders een uur rijden en er dan een kans is van 1% dat er een ongeluk valt, en bij de 100 motorrijders in datzelfde uur er ook een kans is van 1% dat er een ongeluk valt, dan is de kans voor een motorrijder dat hij degene is die in zo'n uur een ongeluk krijgt 1/100 x 1/100 = 1 op 10.000.
Voor een autorijder is die kans 1/100 x 1/100.000 = 1 op 10.000.000.

Het is logischer te veronderstellen dat motorrijders en autorijders dezelfde kans hebben op een ongeluk binnen een aantal gereden kilometers, onafhankelijk van de hoeveelheid overige verkeersdeelnemers. Dan maakt het voor jou niet uit waar je op rijdt.

Je maakt het weer eens onnodig complex door er niet ter zaken doende dingen bij te halen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

• Gast

Geplaatst op 25 oktober 2010 - 15:59

Er is gelukkig een verschil tussen 'de zaak moeilijk maken' en 'de zaak niet ongefundeerd simpeler voorstellen dan hij is'. Je kan wel degelijk de vraag van Mafkees zo interpreteren dat de eenvoudige voorstelling van 'Bart' niet klopt.

Maar als de vraag, notabene in het vak-forum van kansrekenen en statistiek, zo simpel mogelijk moet worden beantwoord, dan vraag ik me af wat zo'n vraag uberhaupt nog voor zin heeft. Immers, ieder weldenkend mens kan zien dat als iedereen dezelfde kans heeft om een ongeluk te krijgen, het geen moer uitmaakt of hij uit een groep van 10 of van 10.000 komt.

Wat hier aan de orde is, is een kritische beschouwing van iets wat in de media geroepen wordt. Betekent dit dat ik op een motor meer kans heb op een ongeluk? Dat hangt dus af van de wijze waarop 'kansen' gedefinieerd worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures