Elektrische lijnintegraal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 46

Elektrische lijnintegraal

dag,

volgens de stelling van de lijnintegraal in een electrisch veld (niet uniform verdeeldelectrisch veld E)geldt:

Vb-Va = - int(vector(E).vector(dl))

nu snap ik wel wat die lijnintegraal voorstelt, enkel het minteken is min onduidelijk

als Vb groter is da Va, dan stelt de definitie dat wij arbeid hebben moeten leveren om een positieve stestlading van punt a naar b te krijgen

maar verder staat er vermeldt dat als Wab >0 dan aangenomen wordt dat er arbeid is uitgeoefend op zo'n lading en dus zou die lijnintegraal positief moeten zijn...

dankuwel

Berichten: 46

Re: Elektrische lijnintegraal

iemand die me kan verderhelpen ?

dankuwel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrische lijnintegraal

ik begrijpde vraag niet helemaal, maarde formule luidt;
\(V_{2}- V_{1} =- \int_{1}^{2} \vec{E}. d\vec{s}\)

Berichten: 46

Re: Elektrische lijnintegraal

de formule is correct idd, wat ik mij afvraag echter is dat er volgens de convetie arbeid(positief) geleverd moet worden aan de lading zodoende dat die tegen het electrisch veld in naar een hogere potentiaal kan worden gebracht

dus waarom is V2 - V1 (arbeid) dan negatief ?

dankuwel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrische lijnintegraal

Laten we het elektrische veld nemen van een positieve puntlading Q+

Als we dan een positieve eenheidslading van +1C van een afstand r2 naar een afstand r1 brengen waarbij r1< r2 ,en we bewegen ons langs een elektrische veldlijn, dan moeten we positieve arbeid leveren , en dat komt tot uiting in een stijging van de elektrische potentiaal. De uitkomst van de lijnintegraal van de elektrische veldsterkte wordt dus positief.

Dit komt doordat we de veldsterkte negatief invullen in de integraal, en ds wordt ook negatief omdat we van een grote waarde van r naar een kleinere waarde van r integreren.
\(\int \vec{E} .d\vec{r}=V_{begin} - V_{eind}\)
Als we van de laatste formule gebruik maken, kan je de veldsterkte E positief invullen , en dr wordt nu negatief , zodat en voor het potentiaalverschil nu een negatieve waarde uitkomt. Vandaar V(begin) -V(eind)

Berichten: 46

Re: Elektrische lijnintegraal

dus die formulering is om te voldoen aan de conventie: geleverde arbeid is positief en daar ds een negatieve waarde levert (anders zou de arbeid niet positief zijn) moet de hele formule worden vermenigvuldigd met een minteken

dankuwel

Reageer