Thf en aceton

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Thf en aceton

Hallo,

ik voerde een proef uit met aceton en THF (tetrahydrofurane). Bij beide oplossingen voegde ik piepschuim toe. Het piepschuim verdween, maar ik weet eigenlijk niet echt waarom. De resultaten waren dat bij zowel aceton en THF het piepschuim enorm kleiner werd in volume. Het verschil kwam dan na verdamping, bij aceton werd het een wit hard plastiek en bij THF werd het een doorzichtig hard plastiek. Weet iemand waarom het bij THF doorzichtig wordt (en bij aceton wit blijft) en dus hoe THF reageert. Verder klopt het dat aceton als een soort smeermiddel werkt bij piepschuim en dat er daarom alle lucht verdwijnt en dus ook het volume verkleint?

alvast bedankt

Kenny

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Thf en aceton

ik voerde een proef uit met aceton en THF (tetrahydrofurane). Bij beide oplossingen voegde ik piepschuim toe. Het piepschuim verdween, maar ik weet eigenlijk niet echt waarom.
Het lost op. Piepschuim is een beetje polystyreen en een hele hoop lucht. Polystyreen lost op in aceton.
De resultaten waren dat bij zowel aceton en THF het piepschuim enorm kleiner werd in volume. Het verschil kwam dan na verdamping, bij aceton werd het een wit hard plastiek en bij THF werd het een doorzichtig hard plastiek. Weet iemand waarom het bij THF doorzichtig wordt (en bij aceton wit blijft) en dus hoe THF reageert.
Het is niet dat er een reactie optreedt. Een en ander heeft ongetwijfeld te maken met de vorm die de polystyreen-moleculen aannemen als ze worden opgelost, en met de snelheid waarmee het oplosmiddel verdampt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer