Huis op de maan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Huis op de maan

Ik ontwerp een huis op de maan.

Door het gebrek aan atmosfeer zal het een eigen atmosfeer met zuurstof/koolstofkringloop moeten hebben.. maar hoe groot moet dat huis dan zijn?

Mijn berekeningen tot nu toe:

samenstelling lucht: 20% zuurstof 80% stikstof

maximale zuurstofopname man: 50 ml/min/kg lichaamsgewicht

gemiddelde massa man: 85 kg dus 50 x 85

dus 4250 ml/min = 4,3 L/min zuurstof nodig

ademhaling: in: uit:

O2 20% 16%

CO2 0% 4%

N2 80% 80%

dus als er genoeg planten zijn om alle vrijgekomen CO2 weer om te zetten in O2:

4,3 liter : 4% = volume opgenomen zuurstof per minuut

86 liter : 80% = volume stikstof in lucht

21.5 liter : 20% = volume zuurstof in lucht

107,5 liter : 100% = volume totale lucht

dus dat zou ongeveer een tiende kubieke meter lucht zijn??

als alle CO2 direct wordt omgezet in O2 zou het best kunnen kloppen:

zeg dat de gemiddelde longinhoud van man 2,5 liter is, en hij haalt 40 keer per minuut adem (maximale zuurstofopname) dan heeft ie 100 liter per minuut in zijn longen gehad en dus 4,3 liter O2 omgezet in CO2 er moeten dan alleen nog genoeg planten aanwezig zijn om in 1 minuut 4,3 liter CO2 in O2 omzetten...

Het zou ook best kunnen kloppen als je het vergelijkt met de inhoud van een ruimtepak, waar de CO2 niet door planten maar door gasflessen direct wordt omgezet in O2

heeft het temaken met de snelheid van de fotosynthese van planten dat ik me niet voor kan stellen om in zo'n kleine ruimte genoeg zuurstof te hebben?

ademhaling: C6H12O6 + 6O2 Afbeelding 6H2O + 6CO2 + energie

fotosynthese: 12H2O + 6CO2 + licht Afbeelding C6H12O6 + 6O2 + H2O

Hoe snel werkt deze reactie bijvoorbeeld bij algen? en hoeveel liter lucht heb ik dan nodig in mijn maanhuis om de kringloop in evenwicht te houden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Huis op de maan

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Huis op de maan

Ik vind je vraag en je berekening onduidelijk. Als dit inderdaad huiswerk is (zoals de naam van het subforum suggereert) kun je beter beginnen met de oorspronkelijke vraag volledig te geven. De vraag waar het topic nu mee begint is te vaag: welke grootheid bedoel je met 'hoe groot'? Halverwege de onnavolgbare berekening blijk je het volume van het huis te bedoelen. Onduidelijk is waarom je dat volume belangrijk vindt.

Halverwege de berekening komen planten en fotosynthese ineens ter sprake. Vanaf dat punt is het groene tuinoppervlak per persoon belangrijk (als de fotosynthese gevoed wordt door zonlicht), maar daar besteed je geen aandacht aan.

Reageer