Bewijsje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Bewijsje

Zij
\(A \subset \rr \)
naar boven onbegrensd. Veronderstel bovendien
\( c := infA > 0\)
. Zij
\( B := \left \{ \frac{1}{x^2} | x \in A \right \} \)
Laat zien dat B begrensd is en bepaal infB en supB.

Ik dacht eerst eens te laten zien dat B begrensd is naar onder.(is namelijk altijd groter dan 0)

voor A geldt :
\( \forall K \in \rr , \exists x \in A : x > K \)
zonder verlies van algemeenheid weet je dat voor welke x >0 uit A dan ook dat
\(\frac{1}{x^2} >0 \)
, dus dan is er een K (K=0) zodanig dat voor alle x uit A
\(\frac{1}{x^2}>0 \)
, dus ondergrens.

bovengrens, je weet dat inf van A gelijk is aan c>0, maar dan is
\( \frac{c}{2} >0 \)
geen element van verzmeling A, maar wel groter dan 0. Maar dan is die c/2 een bovengrens voor A.

is dit een goed begin?

Re: Bewijsje

Er zitten een paar vreemde dingetjes in.
bovengrens, je weet dat inf van A gelijk is aan c>0, maar dan is c/2 geen element van verzameling A, maar wel groter dan 0. Maar dan is die c/2 een bovengrens voor A.
Waarom zeg je dat c/2 geen element is van A? Het infemum mag gewoon in de beschouwde verzameling zitten?
zonder verlies van algemeenheid weet je dat voor welke x >0 uit A dan ook dat , dus dan is er een K (K=0) zodanig dat voor alle x uit A , dus ondergrens.
inf(A)>0 dus er is voor elke x een K bv x/2 waarvoor geldt 0<K<x en dus
\(\frac{1}{x^2}<\frac{4}{x^2}=\frac{1}{K^2}\)
of mag dat niet?

Berichten: 7.068

Re: Bewijsje

Voor elk element x in A moet gelden:
\(0 < c \leq x\)
Deel alle termen door c. Deel alle termen door x. Kwadrateer alle termen.

Berichten: 758

Re: Bewijsje

EvilBro schreef:Voor elk element x in A moet gelden:
\(0 < c \leq x\)
Deel alle termen door c. Deel alle termen door x. Kwadrateer alle termen.


Dat is inderdaad erg slim! Maar kan mijn manier er mee door?

Berichten: 7.068

Re: Bewijsje

bovengrens, je weet dat inf van A gelijk is aan c>0, maar dan is
\( \frac{c}{2} >0 \)
geen element van verzmeling A, maar wel groter dan 0.
Ja...
Maar dan is die c/2 een bovengrens voor A.
Nee. Ik neem aan dat je bedoelt dat die c/2 leidt tot een bovengrens voor B (niet A). Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zie het nut niet boven het direct berekenen van de werkelijke bovengrens (daarmee toon je immers ook aan dat er een bovengrens is).

Berichten: 758

Re: Bewijsje

EvilBro schreef:Ja...

Nee. Ik neem aan dat je bedoelt dat die c/2 leidt tot een bovengrens voor B (niet A). Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zie het nut niet boven het direct berekenen van de werkelijke bovengrens (daarmee toon je immers ook aan dat er een bovengrens is).
Ja ik bedoelde inderdaad een bovengrens voor B! De door mij gekozen bovengrens is niet de kleinste bovengrens, maar wel een bovengrens, maar dat is B bengrens naar boven. En dat is wat ik aan moet tonen.Het is zeker niet fraai, maar wel genoeg(denk ik dan).

En met betrekking tot de ondegrens, is dat voldoende zo? (dat 1/x^2 >0 voor alle x, dus dan kun je een k kiezen (K=0) en je hebt een ondergrens,

En supB = 1/c^2 en infB =0 nietwaar?

Berichten: 7.068

Re: Bewijsje

En met betrekking tot de ondegrens, is dat voldoende zo? (dat 1/x^2 >0 voor alle x, dus dan kun je een k kiezen (K=0) en je hebt een ondergrens,
Het hele verhaal met die K is volgens mij niet zinnig. Als je zegt dat voor alle x > 0 er geldt dat \(\frac{1}{x^2} > 0\) dan zeg je al dat er een ondergrens is.

Berichten: 758

Re: Bewijsje

Het hele verhaal met die K is volgens mij niet zinnig. Als je zegt dat voor alle x > 0 er geldt dat \(\frac{1}{x^2} > 0\) dan zeg je al dat er een ondergrens is.
je kunt dus het volgende zeggen

voor alle x>0 en uit A : 1/x^2 > 0, maar dan hebben we de definitie al te pakken voor een ondegrens.

Je bedoelt met niet zinnig dat het overbodig is, nietwaar?

Berichten: 7.068

Re: Bewijsje

Je bedoelt met niet zinnig dat het overbodig is, nietwaar?
Ik bedoel dat het overbodig is (en dus niet zinnig voor het bewijs).

Reageer