Sterkteleer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Sterkteleer

Hoi iedereen!

We hebben van school de opdracht gekregen een balk te ontwerpen en we mogen enkel 1 kg gips gebruiken en een katoentouwtje van 40 cm lang. De balk moet een overspanning maken van 50 cm en zal op zijn sterkte getest worden door hem te belasten met een petfles gevuld met water. De petfles zal langzaam gevuld worden tot de balk bezwijkt.

Welke vorm is het meest geschikt om de druk en trek van deze test te doorstaan?

Alvast bedankt voor een antwoord!!

starchitect

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Sterkteleer

Welke vorm is het meest geschikt om de druk en trek van deze test te doorstaan?
Dat moet je toch zelf onderzoeken?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Sterkteleer

... zelf onderzoeken?!
met maar één poging wordt onderzoek wel wat lastig, Thermo.

Maarreh, architect 91, heb je zowat ideeën, al is het maar over hoe het in elk geval niét moet? Oh, en moet die balk per se recht zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 316

Re: Sterkteleer

In je sterkteleer/materiaalkunde boeken moet je genoeg info kunnen vinden om hiervooreen keuze te kunnen maken. Die keuze is dan ook te bevestigen met berekeningen. Dan kan je de berekeningen hier plaatsen en dan kunnen mensen kritiek leveren. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Sterkteleer

Denk eens aan de stevigheid van botten.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteleer

Je krijgt de gips in poedervorm en nmm. heeft dat een soortelijk gewicht van 1.25 tot 1.4 en die poeder moet je met ca. 55% water ( ca.0.55 l) vermengen tot een gietbare brei .Let op,verhardingsduur is ca. een half uur.

Giettijd zal ca. 3-4 minuten zijn en na verharding -7 etmalen9halve dagen?) is dat min.12kg/cm2

Nmm.zet gips uit maar ik kan je niet vertellen hoeveel;maar stel dat je een massa hebt 1200 cm3 en je moet een overspanning maken van 50 cm,dan is de diameter 1200/50= 24 cm2.

Probeer nu een traagheidsmoment van een meest gunstige doorsnede met 24 cm2 te vinden.

Het model is wrs.niet zo problematisch voor deze opgaaf omdat bij de meeste doorsnedes het opp. van trekzone niet veel afwijkt van de drukzone;het touwtje zou je kunnen verwerken in de trekzone

Zet een een berekening op voor een rechth. doorsnede in een b:h = 0.618: 1 verhouding,misschien werkt deze ca.Guldensnede-verhouding wel ideaal.

Ik zal dit makkelijk maken,dat wordt b=3.85 cm en h= 6.23 cm uit de vergelijking 0.618X * 1X = 24 cm2=0.618X2

Berichten: 4.502

Re: Sterkteleer

En de rest van mijn relaas:

Ik zal dit makkelijk maken,dat wordt b=3.85 cm en h= 6.23 cm uit de vergelijking 0.618X * 1X = 24 cm2=0.618X2.

(Een alternatief zou een plaatvorm zijn met een geringe dikte- zeg 2*12 of 3* 8 of een gebogen vorm met dan een doosnede < 24 cm2 omdat de booglengte > 50 cm is)

Reageer