Wereldreis als profielwerkstuk (vwo)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Wereldreis als profielwerkstuk (vwo)

Goedendag,

Ik zit momenteel op VWO (6e) en ik heb vorig jaar, op het HAVO, het (welbekende) scheikunde practische opdracht gemaakt over een wereldreis rond de aarde. (zie p.s. voor verdere uitleg over het PO)

Ik vond dit een erg leuk onderwerp, en heb ik er toen ook heel veel tijd in gestoken (120-200 uur). Dit resulteerde dan ook in een mooi cijfer.

Ik heb dit jaar het geluk dat ik dit onderwerp mag uitbreiden voor mijn profielwerkstuk.

Dingen die mij o.a. nog te doen staan, zijn: De lay-out veranderen in hoofd- en deelvragen. Ook zal ik nog dingen moeten vinden waarmee ik het het project kan uitbreiden.

Ik heb zelf natuurlijk al wat gebrainstormd. En nu loop ik vast op een aantal zaken.

Ik heb al bedacht dat ik misschien het onderwerp kan uitbreiden met een vergelijking met een "zuinige" reis en een (zeer) "vervuilende" reis. De laatste heb ik vorig jaar uitgevoerd. En ik heb ook bedacht, dat ik ipv de gegeven waardes van vorig jaar, nu alleen maar reele waardes neem.

Dan de lay-out geeft ook wat problemen met zich mee. Ik heb erg moeite met het project om te zetten in hoofd- en deelvragen. Ik heb al een hoofdvraag bedacht (maar ben er nog niet tevreden mee):

Het resultaat aan CO2 als gevolg van een wereldreis.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Met vriendelijk groet,

JS Buiting

p.s.

Voor de mensen die niet weten wat het project van vorig jaar inhield:

We moesten een "virtuele" reis rond de wereld maken met verschillende voertuigen waarvan een hoop gegevens (oa verbruik) al gegeven waren. Het doel was om uit te zoeken, dmv het geproduceerde CO2, hoeveel hectare bos benodigd was om al het CO2 binnen 80 om te zetten in glucose.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wereldreis als profielwerkstuk (vwo)

Is het de bedoeling de opdracht "op te leuken" voor toekomstige "slachtoffers" ?

zomaar wat ideeën:

automatiseer het (het simpelst in excel, maar mogelijk beheers je wel software zodat je er automatische invoerkeuzes aan kunt vastknopen via een wereldkaart of zo?)

ga eens op zoek naar wat reëlere (gegevens voor) bossen voor de CO2-opname dan die cilindrische eikenbomen, of maak hogere of lagere snelheden mogelijk (met bijbehorende wijzigingen in verbruik per km?)

breid het eens uit met een aantal biofuels (en er dan niet van uitgaan zoals de politici tot voor kort dat die ook maar enigszins CO2-neutraal zijn)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Wereldreis als profielwerkstuk (vwo)

Is het de bedoeling de opdracht "op te leuken" voor toekomstige "slachtoffers" ?
Zou je deze willen uitleggen, want ik begrijp hem niet helemaal.
automatiseer het (het simpelst in excel, maar mogelijk beheers je wel software zodat je er automatische invoerkeuzes aan kunt vastknopen via een wereldkaart of zo?)
Ik heb alle afstanden en waardes van verbruik en omrekening in excel gezet vorig jaar. Of bedoel je dat niet met "het".
ga eens op zoek naar wat reëlere (gegevens voor) bossen voor de CO2-opname dan die cilindrische eikenbomen, of maak hogere of lagere snelheden mogelijk (met bijbehorende wijzigingen in verbruik per km?)
De bossen reëler proberen te maken, is inderdaad wel haalbaar. Ik ga morgen gelijk research doen of hier veel over bekend is.

Dat van de snelheden is ook een goed idee. Misschien kan ik dan een kleine vergelijk opbouwen tussen alle vier: Dus tussen een langzamere zuinige reis, een snelle zuinige reis, een langzamere "vervuilende" reis en een snelle "vervuilende" reis.
breid het eens uit met een aantal biofuels (en er dan niet van uitgaan zoals de politici tot voor kort dat die ook maar enigszins CO2-neutraal zijn)
Dit vind ik persoonlijk een veel beter idee als met die snelheden. Want met die snelheden, kun je bijna al door de verhoudingen tussen het verbruik zien, hoe groot de verschillen zijn. Maar dit is moeilijker te voorspellen (altans ikzelf weet het nog wat de verwachte resultaten kunnen zijn).

Hartelijk dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wereldreis als profielwerkstuk (vwo)

Is het de bedoeling de opdracht "op te leuken" voor toekomstige "slachtoffers" ?
Op zich is het natuurlijk voor de gemiddelde leerling slechts een repetitief en saai stuk rekenwerk (en dus ideaal voor excel). Als je het zou kunnen vastknopen aan een interactief stuk software, in een spelvorm of zo, zouden velen het "leuker" vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Wereldreis als profielwerkstuk (vwo)

Op zich is het natuurlijk voor de gemiddelde leerling slechts een repetitief en saai stuk rekenwerk (en dus ideaal voor excel). Als je het zou kunnen vastknopen aan een interactief stuk software, in een spelvorm of zo, zouden velen het "leuker" vinden.


Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik heb al wat nodig werk gedaan om het project wat "op te leuken". Ik heb een uitgebreid reisverslag van plusminus 100 pagina's (44 dagen). En helaas ben ik kennisrijk genoeg om een spel te ontwerpen of een programma te schrijven. Ik zit nu nog op beginners niveau van .php programmering.

Maar mijn doel is om het HAVO project van scheikunde op een dusdanig niveau van een VWO profielwerkstuk te brengen. Al heb je helemaal gelijk dat het rekenwerk niet bepaald moeilijk is bij dit project. Dus ik zeer bereid om qua berekeningen er veel dieper op in te gaan. Ik heb alleen weinig ideeën hoe.

Reageer