Hoe bepalen sterkste base?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Hoe bepalen sterkste base?

Hoi,

ik heb moeite met de volgende vraag:
chemie.jpg
chemie.jpg (27.22 KiB) 844 keer bekeken
Ik moet de bases (?) dus in volgorde zetten van sterk naar zwak.

Maar hoe kun je aan de hand van de structuurformules bepalen welke het sterkst en welke het zwakst is? Ik weet niet waar ik dan naar moet kijken.

Ik kon het ook niet terug vinden in mijn boek of op internet, alleen dat het aan de hand van het pKb te bepalen is en dergelijke maar dat is hier niet aan de orde lijkt mij.

;)

Berichten: 4.246

Re: Hoe bepalen sterkste base?

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe bepalen sterkste base?

Het is de bedoeling dat je gaat kijken welk van de vier gevallen het liefst een H zou opnemen.

Hoe liever een molecuul een H erbij wil hoe sterker basisch.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe bepalen sterkste base?

En om dat te bepalen zijn er een aantal richtlijnen (die ook in je boek staan, dit is zulke essentiële kennis voor organische chemie dat het in elk tekstboek terugkomt, neem anders eens een kijkje in de index onder acidity of basicity)

Een van de richtlijnen is dat elektronegatieve elementern gelukkiger zijn met elektronen. Als er een H zit aan een elektronegatief atoom zal die dus gemakkelijker worden afgestaan. Op die manier kun je binnen een periode elementen met elkaar vergelijken: HF is een sterker zuur dan H2O, dat weer een sterker zuur is dan NH3, dat weer sterker is dan CH4.

Een andere richtlijn is dat elektronenstuwende en -zuigende groepen een invloed hebben op de stabiliteit.

Deel je stoffen dus eerst in volgens het atoom waar het H-atoom aan zou moeten komen, en maak vervolgens een onderverdeling aan de hand van stabiliserende dan wel destabiliserende effecten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Hoe bepalen sterkste base?

Bedankt voor de antwoorden!!

Reageer