Natuurbeheer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

Natuurbeheer

Hoi forumleden!

Tijdens natuurbeheer komen enkele instelling enzo aan bod. We moeten dan erover nadenken wat elke instelling precies is: een NGO, overheidslichaam, ...

Maar ik snap het onderscheid tussen die benamingen niet ;) .

WWF bv is een NGO. Maar hoe weet je dit

Bedankt!

Re: Natuurbeheer

Zorg dat je op de site van zo´n organisatie de statuten vindt. Daarin staat vermeld welke juridische vorm de organisatie heeft.

Berichten: 281

Re: Natuurbeheer

Dank je bessie.

Ik ben even aant kijken op de site van de IUCN. Vind dat echter niet zo makkelijk om hun statuut te vinden..

ok, de naam zegt zelf dat ze een internationale unie zijn.

Ik ga ervan uit dat ze het tegenovergestelde zijn van een NGO. Dus een intergouvernementeel lichaam zoals mn prof zou zeggen. Maar ik kan niet juist zeggen wáárom dit zo is.. ze hebben leden van over heel de wereld (dus veel landen), is het omwille van deze LANDEN zat ze wel een soort van GO zijn? Dus afhankelijk van de overheid?

Of zou je kunnen zeggen: NGO's worden beetje gesticht op eigen houtje, dus door mensen zelf. Een organisatie zoals IUCN werkt samenwerking tussen landen en dus ministers en wrs koningen enzo..?

http://www.iucn.org/about/union/

Groetjes

Alvast Bedankt

Re: Natuurbeheer

Ergens achterin staat o.a.

> A unique democratic union with more than 1,000 state and NGO member organizations in

some 160 countries

> Hundreds of partners in governments, NGOs, scientists, business and local communities

> Funded by governments, bilateral and multilateral agencies, member organizations and

corporations

Dit is een wat wazige aanduiding van de echte status, en dus is het volgende wat je moet doen

Contact us

World Headquarters:

Rue Mauverney 28 • 1196 Gland • Switzerland

Tel +41 22 999 0000 • Fax +41 22 999 0002

www.iucn.org • [email protected]

Statuten als zodanig zijn misschien niet nodig voor een 'unie', maar een mail met als vraag wat de juridische vorm is zou door een gerespecteerde organisatie afdoende beantwoord moeten worden.

Berichten: 11

Re: Natuurbeheer

NGO staat voor Niet-Gouvermentele Organisatie. Niet gouvermenteel zegt het eigenlijk al: de organisatie is geen initiatief van de overheid en deze zal de organisatie ook niet direct steunen. WWF is niet opgericht door de overheid en krijgt hiervan ook geen subsidie vandaar dat WWF een NGO is.

Berichten: 281

Re: Natuurbeheer

Ruubdude: dat had ik ondertussen al door ;) maar toch bedankt voor je antwoord!

Bessie: ik heb zoals je aanraadde, eens gemaild. En ik kreeg meteen antwoord ;) .

Ze verwezen me naar een PFD-document die je kon downloade op hun site:

"IUCN, International Union for Conservation of Nature and Natural Resources

(also known as International Union for Conservation of Nature) is constituted in

accordance with Article 60 of the Swiss Civil Code as an international association

of governmental and non-governmental members. Therefore it has legal

personality and may perform any act in conformity with its objectives."

Bedankt voor je advies :) .

Groetjes

Liekeu

Re: Natuurbeheer

Wat een lachende gezichten allemaal, prachtig toch... graag gedaan.

Reageer