Naam van stoffen bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Naam van stoffen bepalen

Hallo,

ik heb binnenkort mijn eerste school examen alleen loop tegen een probleem bij scheikunde:

Bereken het aantal mol in:

A) 2,334 g natriumfosfaat

Nou snap ik wel hoe ik het aantal mol moet berekenen alleen ik weet niet hoe ik aan de naam (dus ik bedoel iets met Na...) moet komen van deze stof zodat ik de molaire massa kan uitrekenen.. ;)

Dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik kan weten wat de naam van natriumfosfaat is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Naam van stoffen bepalen

Dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik kan weten wat de naam van natriumfosfaat is?
natriumfosfaat IS de naam van de stof. Wat jij kennelijk bedoelt is hoe je de chemische formule van dat stofje bepaalt, in dit voorbeeld Na3PO4.

Dat is hoofdzakelijk een kwestie van stomweg leren, mogelijk in combinatie met leren een tabellenboek handig te gebruiken (als je er op je toetsen een tabellenboek bij mag gebruiken).

natrium is Na, in ionvorm Na+

fosfaat (dat een samengesteld ion is) is PO43-

Zoiets als woordjes leren voor je talen.

En dan weten dat een stof ongeladen (elektrisch neutraal) is, zodat je 3 éénwaardige natriumionen aan één driewaardig fosfaation koppelt (3 x 1+ en 1 x 3+ neutraliseert elkaar)

Op internet vind je overigens ook wel een paar sites waar je dat soort dingen met onlinetoetsjes met feedback kunt oefenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Naam van stoffen bepalen

Oke bedankt voor je snelle antwoord, dan weet ik wat ik moet gaan doen,

weet je dan ook nog misschien een site waarop ik deze formules allemaal zou kunnen vinden om te oefenen of welke zoekterm ik zou moeten gebruiken om deze sites te vinden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Naam van stoffen bepalen

Ik zal zo eens even in mijn "archieven" zoeken voor wat bruikbaar lijkende sites waarmijn scheikundecollega's ook wel eens leerlingen heen verwijzen. Je hoort vanmiddag nog van me (en mogelijk intussen van anderen ;) ?)

staat open de vraag:
mogelijk in combinatie met leren een tabellenboek handig te gebruiken (als je er op je toetsen een tabellenboek bij mag gebruiken).
gebruiken jullie BINAS op toetsen, of iets anders, en zo ja, wat? Want als je dat handig gebruikt kan dat het risico van onder toets-stress door elkaar gooien van het geleerde sterk beperken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Naam van stoffen bepalen

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer