Vuur vonkjes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 96

Vuur vonkjes

hallo,

Als je een vlammetje heb en daarbij(naast of boven de vlam) met een aansteker(met vuursteen) die vonkjes gaat maken(scrollen) dan ontstaan er in de gassen van die vlam en in die vlam ook vonkjes.(die nog evendoorgaan na dat je "gescrolld" hebt)

hoe kan dit? Komt het misschien omdat vonkjes straling uitzenden die want met die vllam(rook) doet?

het is wel een leuk verschijnsel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Vuur vonkjes

Een auermetaal 'vuursteentje' werkt simpel: door de wrijving vliegen er heel kleine metaalkorreltjes gloeiend heet door de lucht. De meeste zijn zo heet dat ze onmiddellijk ontbranden, zichtbaar als een vonkje. Sommige van die brandende korreltjes zullen het butaangas ontsteken.

Als je de sproeirichting van de metaalkorreltjes richt op een andere vlam die een decimeter ver weg staat, dan zie je in die vlam ook een paar vonkjes ontstaan. Blijkbaar vliegen er ook een paar metaalkorreltjes over die te koud zijn om spontaan in de lucht te ontbranden, maar in de hitte van de tweede vlam verbranden ze alsnog, zichtbaar als een vonkje.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Slow motion video van een enkele 'vuursteen'-aansteker

Afbeelding

auermetaal 'vuursteentje' 1

Berichten: 96

Re: Vuur vonkjes

maar de vuursteenjes van nu zijn gewoon "nep"

maar asl je 2 echte vuurstenen tegen elkaar slaat krijg je ook vonkjes. Verbrand(oxideert) hier gewoon de stof van die Vuursteen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Vuur vonkjes

Als je twee vuurstenen tegen elkaar slaat ontstaat er vermoedelijk alleen een piezoelektrische vonk. Voor zover ik me herinner vliegen de vonken niet weg, er is maar een vonk en die verschijnt op de plek van inslag. De steen verbrandt hier niet.

Als je staal raspt met vuursteen dan vliegen de korreltjes van het staal rond. Dat zijn brandende korreltjes staal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vuur vonkjes

Als je twee vuurstenen tegen elkaar slaat ontstaat er vermoedelijk
zeg maar gerust "vrijwel zeker"... ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Vuur vonkjes

zeg maar gerust "vrijwel zeker"... ;)
Ik twijfelde omdat ik nergens een bevestiging kon vinden voor het piezoelektrische karakter van de vuursteenvonk. Integendeel, het enige dat ik vond was een andere verklaring: "Sla twee vuurstenen tegen elkaar, op een zo donker mogelijk plekje: er ontstaan vonken, men ruikt een eigenaardige lucht. De waarneming is ook wel met andere keien uit te voeren. De vonken ontstaan, doordat bij de botsing enkele stofjes weggeslingerd worden en door de stoot zo sterk verhit, dat ze gaan gloeien; daarbij komen bepaalde gassen vrij, die men ruikt" (aldus Minnaert in Natuurkunde van het vrije veld, van wie ik zou verwachten dat hij piezoelektriciteit kende). Het is denkbaar dat er microscherven rondvliegen door de klap, maar in mijn herinnering vliegen er geen vonken rond. De details zijn niet meer zo helder. Ik meen dat de slag niet frontaal moest zijn, maar rakelings, om een vonk te krijgen. Ik heb wel eens gedacht dat de geur van een vuursteenvonk ozon is, maar daarvoor was nu ook geen bevestiging te vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vuur vonkjes

Met een overigens diep respect voor Minnaert, (en dus wil ik hem zeker niet als betrouwbare bron afschrijven), ook die is niet noodzakelijk onfeilbaar.

Ik heb gisteren voor de zekerheid een ruim uur zitten googlen. Op sites waar zo te zien gesproken werd met verstand van zaken (ipv slechts nabauwen) werd steeds gezegd dat het maken van een vuurtje met de vonken van twee vuurstenen bijzonder moeilijk is, omdat de vonkjes (veel te) klein zijn en eerder tussen de stenen overspringen dan richting een tondel.

Door van nature harde, scherpe steen (zoals vuursteen) langs een stuk ijzerhoudend materiaal te slaan sla je kleine ijzerpartikeltjes los. IJzer ontbrandt spontaan bij contact met lucht (is "pyrofoor"), al merk je daar in de praktijk weinig van omdat het reagerend oppervlak bij een stuk ijzer heel klein is t.o.v. het volume (snelle afvoer van warmte), en de doorgaande reactie snel bemoeilijkt wordt door de vorming van een oxidelaagje. Bij een klein ijzerpartikeltje met een vers, oxidevrij oppervlak speelt dat geen rol: veel reagerend oppervlak voor een klein volume, en dus snel gloeiend heet door de reactie, waarbij de hoge temperatuur de reactie versnelt.

Kwarts (waarvan vuursteen een vorm is) bevat nauwelijks pyrofore stoffen als ijzer. Een kwartskristal kent echter wel een behoorlijk piëzo-elektrisch effect. Elektrische vonkjes tussen de stenen lijkt me dan ook logisch. Die zijn echter klein, vliegen nauwelijks "in het rond" en zijn "shortlived". In tegenstelling tot gloeiend hete ijzerpartikeltjes.

Om vuur te maken gebruik je dus beter geen twee stukken vuursteen, maar een stuk vuursteen en een slagijzer (of een stuk marcasiet of een stuk pyriet).

Maar ook mijn gegoogle geeft geen 100% uitsluitsel: zijn de vonkjes tussen twee vuurstenen inderdaad gloeiende steenstofjes (gloeiend door de energie van de botsing, een chemische reactie is uitgesloten gezien de aard van het materiaal), piëzoelektrisch, of een mengeling van beide.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer