Puntladingen met elkaar verbinden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 37

Puntladingen met elkaar verbinden

hallo,

ik kom bij mijn oef het volgende tegen: Twee puntladingen worden met elkaar verbonden zodat er ladingsoverdracht is.

Wat gebeurt er dan precies met de puntladingen. verandert er iets als het 2 positieve of negatieve puntladingen zijn of twee van beide?

bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Kan je omschrijven wat lading is?

Waar denk je aan als er sprake is van negatieve lading?

Berichten: 37

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Ik zal de opgave eens geven:

Twee electrische puntladingen op o,5m van elkaar verwijderd stoten in lucht elkaar af met een kracht van 0,72 N. Nadat men de ladingen met elkaar via een oneindig dunne geleider heeft verbonden(zodanig dat er ladingsoverdracht is), wordt de afstotingskracht 0,81 N als de onderlings afstand niet is gewijzigd. hoe groo waren de beginladingen?

Ik kan deze oef wel oplossen maar ik snap de diepe betekenis er nie van.

Wat ik ook nog wou weten is dat er iets wijzig als beide ladingen neg of pos zijn of 1 pos en 1 neg. (kan zijn van niet)

Bedankt ! ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Probeer nu eens, op je eigen manier, minstens één van de vragen uit m'n eerste post te beantwoorden.

Als je denkt dat niet te kunnen, geef dat dan aan.

Berichten: 37

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Safe schreef:Probeer nu eens, op je eigen manier, minstens één van de vragen uit m'n eerste post te beantwoorden.

Als je denkt dat niet te kunnen, geef dat dan aan.
negatieve lading is wanneer de zin van de veldlijnen naar de lading is georiënteerd

lading is iets wat er voor zorgt dat er een electrisch veld onstaat

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Wel eens van electronen gehoord? Zo ja wat zijn dat voor deeltjes?

Ook wel een iets gelezen over het proefje: een kam halen door droog haar en dan de kam boven het haar houden? Zo nee, doe het proefje maar eens bij jezelf. Wel voor de spiegel gaan staan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Wel eens van electronen gehoord? Zo ja wat zijn dat voor deeltjes?
@safe: ik denk dat een wat uitgebreidere basisuitleg (cijfers zijn kennelijk niet nodig) van wat er in die opstelling van die twee bollen aan de hand is wel ongeveer op zijn plaats is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

elektronen zijn neg geladen deeltjes

Ik weet nog altijd het antwoord niet...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Dus negatieve lading is een overschot aan electronen en positieve lading een tekort aan electronen. En wat gebeurt er nu als je die (heel even) met elkaar verbindt?

Berichten: 37

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

elektronen gaan naar de kant waar er elektronen te weinig zijn dus de pos kant

Zouje aub het antwoord willen zeggen want ik moet nog werken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

urbainvh schreef:Ik zal de opgave eens geven:

Twee electrische puntladingen op o,5m van elkaar verwijderd stoten in lucht elkaar af met een kracht van 0,72 N. Nadat men de ladingen met elkaar via een oneindig dunne geleider heeft verbonden(zodanig dat er ladingsoverdracht is), wordt de afstotingskracht 0,81 N als de onderlings afstand niet is gewijzigd. hoe groo waren de beginladingen?

Ik kan deze oef wel oplossen maar ik snap de diepe betekenis er nie van.

Wat ik ook nog wou weten is dat er iets wijzig als beide ladingen neg of pos zijn of 1 pos en 1 neg. (kan zijn van niet)

Bedankt ! ;)
Puntladingen zijn een theoretisch begrip dus ge zit hier hoogstwaarschijnlijk met twee bollen met dezelfde straal en ge kunt de wet coulomb toepassen met als afstand de afstand van de middelpunten.

Als ge de beide bollen verbindt krijgen ze dezelfde lading en kunt ge met coulomb de gelijke lading beide bollen berekenen.Hoe ge de beginlading van de bollen berekent is mij een raadsel?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

urbainvh schreef:elektronen gaan naar de kant waar er elektronen te weinig zijn dus de pos kant

Zouje aub het antwoord willen zeggen want ik moet nog werken
Je wilt het toch ook begrijpen, hoop ik?

Stel ik heb 100 elektronen teveel bij de één en 40 te weinig bij de ander. Wat gebeurt er als we ze (kort) verbinden?

Berichten: 37

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

ze gaan elkaar neutraliseren dus 30 elektronen bij elke (in overvloed)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

Heel goed, dus beide 30 elektronen teveel. In formule: (-100+40)/2=-30 op ieder.

Maar nu kan je je eerste vragen beantwoorden.

Nu je opgave: Hoe bepaal je kracht die twee puntladingen q1 en q2 op elkaar uitoefenen.

Wat gebeurt er na het verbinden. Ieder krijgt: (q1+q2)/2

Berichten: 37

Re: Puntladingen met elkaar verbinden

OK ik snap het bedankt!

Reageer