Springen naar inhoud

Twin?

• Log in om te kunnen reageren

MinwellZweistein

MinwellZweistein

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 16:04

Hallo,

Ik zit nu in mijn laatste jaar en ben aan het twijfelen over mijn studiekeuze. Ik ben al relatief zeker dat ik een natuurkundige richting wil volgen, maar twijfel tussen toegepast (ingenieur) en theoretisch. Daarnaast sprak het TWIN-programma (=dubbele bachelor wiskunde/natuurkunde) van de Universiteit Utrecht mij ook aan.
Daarom zou ik graag wat informeren bij ervaringsdeskundigen, vooral over TWIN. Voorname vragen zijn voor mij:
-Hoe nuttig is de extra wiskundige achtergrond?
-Hoe zwaar is de studie? Hoeveel vrije tijd los je in tegenover een reguliere natuurkundebachelor?
-Zie je evenveel van de natuurkunde als in een studie natuurkunde?
-Wat is de kwaliteit van de Universiteit Utrecht? En in vergelijking met andere universiteiten (bv. Leuven, Amsterdam)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 19:11

Ik ken de opleiding TWIN niet, maar ik heb wel iets vergelijkbaars gedaan aan de UvA. En ik kan je dit zeggen: als je later de richting van de theoretische natuurkunde in gaat, dan is die extra wiskunde die dan je gehad hebt HEEL erg nuttig!

In de theoretische natuurkunde maakt men veelvuldig gebruik van allerlei wiskundige technieken waarvan je als natuurkunde student nooit echt de achtergrond leert. Je snapt dan dus eigenlijk niet echt waar je mee bezig bent. Daarom kan ik het iedereen in deze richting aanraden zich wat meer in de wiskunde te verdiepen.

Het programma wat ik gevolgd heb was niet veel meer werk, en de natuurkunde die ik hierdoor gemist heb was niet echt relevant voor de richting theoretische natuurkunde (ik heb wat minder sterrenkunde en wat minder practicum gehad). Wel was het programma qua niveau een stuk zwaarder. Ik kreeg immers de zwaarste natuurkunde vakken gecombineerd met de zwaarste wiskunde vakken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 11:24

De kwaliteit van de UU is over het algemeen gewoon goed. Dit kan je zien als je in de elsevier dat utrecht goed uit de verf komt. Ook de shanghai 500 http://www.arwu.org/...p]geeft Utrecht een aardige beoordeling. Er zijn ook nog internationale beoordelingen van THE.

Meer info over deze lijsten kan je hier vinden. Er zijn heel veel rankings te vinden waarin de methode en dus de resultaten heel erg kunnen verschillen. Bij elsevier gaat ze uit van enquetes bij studenten en hoog leraren. Verder moet je opletten waar ze het precies over hebben, de hele universiteit, of een faculteit. Over het niveau verschil tussen verschillende universiteiten in Nederland en Belgie hoef je je niet zo heel druk te maken. Een goed gevoel bij een universiteit hebben is veel belangrijker!
"Meep meep meep." Beaker

MinwellZweistein

MinwellZweistein

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 21:05

Alvast bedankt voor de reacties!

Wel was het programma qua niveau een stuk zwaarder. Ik kreeg immers de zwaarste natuurkunde vakken gecombineerd met de zwaarste wiskunde vakken.

Ik vrees niet voor de moeilijkheidsgraad. Ik heb motivatie, interesse en volgens mij ook inzicht genoeg en zoek wel een uitdaging...
Ik vraag me wel af hoe abstract de opleiding is. Zie je ook een aantal toepassingen of blijf je echt bij de pure theorie?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures