Sferische hinder

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Sferische hinder

Hallo!

In onze cursus organische chemie hadden we het over alkanen en hun conformaties. Dan zagen we een voorbeeld waarbij stond dat als vb. ethaan gebonden is met H, er maar een klein energieverschil is tussen de eclipsed en staggered conformeer en dit overwonnen wordt bij kamertemperatuur

Neem je ipv H nu Br is dit niet zo en dan staat er ' speelt de onderlinge SFERISCHE HINDER tussen de beide substituenten een belangrijke rol in het bepalen van het meest gunstig conformeer'

wat is sferische hindern nu eigenlijk precies!?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Sferische hinder

Bedoel je niet sterische hinder?
Steric effects arise from the fact that each atom within a molecule occupies a certain amount of space. If atoms are brought too close together, there is an associated cost in energy due to overlapping electron clouds (Pauli or Born repulsion), and this may affect the molecule's preferred shape (conformation) and reactivity.
Dit wil zeggen dat wanneer atomen te dicht bij elkaar worden gebracht dan moet daar een grote prijs (= energie) voor betaald worden. De molecule kan vervormen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Sferische hinder

Kravitz schreef:Bedoel je niet sterische hinder?

Dit wil zeggen dat wanneer atomen te dicht bij elkaar worden gebracht dan moet daar een grote prijs (= energie) voor betaald worden. De molecule kan vervormen.
neen in mijn cursus staat sFerische hinder!?

Berichten: 3

Re: Sferische hinder

neen in mijn cursus staat sFerische hinder!?
ja dat is het bedankt!!

Berichten: 9

Re: Sferische hinder

Ik denk dat er een misverstand is. Je hebt jezelf geciteerd. En in mijn cursus staat sTerische hinder.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Sferische hinder

Het enige misverstand is dat Burke zichzelf per ongeluk citeerde. Het is sterische hinder, en daar is hij zelf inmiddels ook achter. Case closed.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer