Hoogte zon bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Hoogte zon bepalen

hoi,

Ik heb voor school een opdracht gekregen om de maximale hoogte te berekenen op 21 juni op 52 graden noorderbreedte.

Hoe kan ik dat berekenen?

Dit is de vraag:

Met een eenvoudige schets kun je uitrekenen hoe hoog de zon bij ons (op 52o noorderbreedte) op die dag maximaal komt.

Maak die schets en die berekening.

Ik heb het zelf al geprobeerd. Maar ik kom er maar niet op.

b.v.d

Athlete

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoogte zon bepalen

kun je om te beginnen je schetsje hier toevoegen?

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Hoogte zon bepalen

Wat soms helpt (nadat je het schetsje hebt gemaakt): beantwoord de vraag eerst eens voor een waarnemer op de evenaar. Dan voor een waarnemer op de Kreeftkeerkring. En daarna pas voor de waarnemer op 52 graden noorderbreedte.

Berichten: 3

Re: Hoogte zon bepalen

ik ben niet verder gekomen dan dit: Afbeelding

Ik heb de rechter lengte, die kromme berekent m.b.v: lengte = graden/360 x 2 keer pi keer R

En toen liep ik vast. Want ik wist niet wat ik aan die lengte had. Maar dat is de enige formule die ik heb gekregen.

Edit: Ik heb net gekeken, het antwoord is 90 graden. Dat was al gegeven, de vraag was hoe je dit kunt aantonen. Maar ik weet dus niet hoe dat moet. vraag B ervan is om het te berekenen op 21 december. Maar hoe kan de datum effect hebben op mijn schets?

Edit 2: ik heb de uitwerking op internet gezocht. EN dit kwam eruit:

Door de beweging van de aarde om de zon in één jaar en door de scheve stand van de aardas geldt dat op 21 juni de zon loodrecht op de Kreeftskeerkringnoordelijke keerkring staat zodat de zon in Nederland haar hoogste stand heeft.

Op 21 december staat de zon loodrecht boven de Steenbokskeerkringzuidelijke keerkring: de zon heeft dan bij ons de laagste stand. Amsterdam ligt op 52 0 noorderbreedte. Hoek x is 23,50, de hoek van de aardas. De maximale zons¬hoogte is z, de hoek die de richting van de zonne¬straal maakt met de horizon. Uit de tekening volgt voor de zomer: z = 90 0 - y en (x + y) = 52 o. Hier¬uit volgt dat z = 61,5 o.

Voor de winter: z = 90 0 - (52 0 + x) = 14,5 o.

Alleen wat is dus de formule voor de zonshoogte? z= 90 - y? En x+y = 52, en x = 23,50. y dus 28.5. Maar wat is y?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoogte zon bepalen

Zegt onderstaand plaatje je iets?
athlete_2.png
athlete_2.png (34.86 KiB) 1955 keer bekeken
Toevallig een globe in huis, zo een op een voet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Hoogte zon bepalen

dat plaatje zegt me dat de aarde gekantelt is ? Met 23,5 graden?

Dan is het wel logisch dat je bij 21 december 90- (23.5+y) dan hebt.

Ik miste gewoon de formule denk ik.

En ik heb geen globe , sorry

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoogte zon bepalen

athlete.png
athlete.png (12.14 KiB) 1954 keer bekeken


Och, die globe had het tastbaarder, zichtbaarder kunnen maken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoogte zon bepalen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Hoogte zon bepalen

Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4.502

Re: Hoogte zon bepalen

Bekijk dit eens ,ik lanceerde dit al eennpaar jaar geleden op WSF:
Bijlagen
zonnestand_hoeken_01.jpg
zonnestand_hoeken_01.jpg (606.49 KiB) 1985 keer bekeken
Zonnestandberekening.doc
(13.5 KiB) 662 keer gedownload

Reageer