Springen naar inhoud

(lucht)drukverschil op een vliegtuigvleugel

• Log in om te kunnen reageren

laquario

laquario

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 11:45

Goedemorgen,

Voor school (ik zit nu in de 6e) moet ik een profielwerkstuk maken (in het Engels), en ik heb besloten dit over vliegtuigen/lift te doen.

Ik heb een onderdeel over de wet van Bernoulli geschreven, en ben daar tot de conclusie gekomen:

According to Bernoulli, the difference in the pressure below and above the wing is therefore
Punder - Pover = ˝ρ ∙ vover˛ - ˝ρ ∙ vunder˛ = ˝ρ ∙ (vover˛ - vunder˛).

Verder heb ik:
We apply these numbers to an airliner flying at 900 km/h or 250 m/s. For a ordinary shape of wing used on airliners, the NACA data on the wing shape dimensions shows that the upper path is 1.0590 times as long as the straight distance across the chord of the wing, so the air must go at an average speed of 250 ∙ 1.0590 or about 265 m/s past the top of the wing. The lower path is 1.0241 times the length of the straight wing chord, so that air must travel at an average speed of 250 ∙ 1.0241 or about 255 m/s past the bottom of the wing.

Klopt het inderdaad dat de luchtmoleculen boven en onder de vleugel weer samen moeten komen aan het uiteinde van de vleugel?

Ik wilde met bovenstaande formule graag een berekening maken over het drukverschil boven en onder de vleugel, wanneer het vliegtuig 10 km in de lucht zit (druk = 0,255 bar?). Ik vroeg me af welke getallen ik in welke eenheden zou moeten invullen, of het allemaal klopt wat ik geschreven heb, en hoe ik met dit drukverschil eventuele lift van het vliegtuig zou kunnen berekenen?

Klopt het volgende?
Every m˛ of wing surface creates that much Bernoulli lift (roughly, because the shape of a wing is complex). A Boeing 747 has around 511 m˛ of wing area, so this creates a total (Bernoulli) lift, at that speed and at that altitude, of around 511 * [drukverschil] kg.

Alvast hartelijk dank voor de hulp. Ik ben zelf ten einde raad.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 12:11

De luchtmoleculen komen bij het passeren van de trailing edge niet bij elkaar. De berekening kan niet zo eenvoudig zijn, zelfs niet bij benadering, want het zou onder meer betekenen dat een vlakke plaat (zie een vlieger) geen draagkracht kan genereren.
Voor evt. berekeningen hoef je alleen rho uit te drukken in kg/m3, maar dat heeft op dit moment niet veel nut.

laquario

laquario

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2010 - 00:44

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Weet je toevallig ook hoe de snelheden V in dat geval berekend moeten worden?

• Gast

Geplaatst op 06 november 2010 - 08:48

De snelheden rond een vleugel met dikte en glad profiel worden berekend met de potentiaal-stroming. Voor eenvoudige vormen analytisch, voor een vleugel numeriek, met een computer. De stromingen om de Concorde werden grotendeels zonder computer berekend, maar in het supersone geval is dat wat eenvoudiger dan in het subsone.
Ik denk dat de berekening niet uitvoerbaar is voor de gemiddelde mens.
Er zijn uitgebreide windtunnelproeven gedaan om van een aantal gangbare profielen te bepalen hoe de snelheid verloopt over het profiel. Dit wordt gedaan met drukmetingen, die dan via Bernoulli worden omgerekend naar snelheid.
In de vorige eeuw werden de NACA-profielen gebruikt, en daarvan waren enorm veel gegevens bekend. Ze worden nu nog gebruikt in eenvoudige vliegtuigen, maar vooral voor schepen, luchtkanalen en dergelijke. Google eens op NACA-profielen.
Moderne vliegtuigen hebben superkritische profielen, waarbij de vorm zo is dat de weerstand in een groot snelheidsgebied minimaal is ten opzichte van de draagkracht.
Neem eens contact op met TU-Delft, afd. Luchtvaart en Ruimtevaarttechniek, en vraag eens om gegevens.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures