Magnetic imaging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Magnetic imaging

Hoi

In het kader van mijn masterproef (industrieel ingenieur) rond het onderwerp magnetic imaging van lasnaden ben ik op zoek naar magnetische eigenschappen van materialen. Ik zoek een kwalitatieve beschrijving van de magnetische eigenschappen van relevante staalsoorten en metalen zonder vergaande quantummechanische afleidingen . Zou iemand mij op weg kunnen helpen of heeft iemand hier meer ervaring mee ?

Berichten: 473

Re: Magnetic imaging

Wat moeten wij onder "magnetic imaging" verstaan ??

Magnetic = Wervelstromen aka Eddy Current ??

Imaging = Beeldvorming waarschijnlijk ;)

Ik weet dat lassen met oa. Eddy Current systemen gecontroleerd worden maar ik heb er nooit beeldvorming, in de zin van "machine vision" bij gezien. Enkel een sonar achtig scherm waar het gemeten signaal op voorkomt.

Bij een goede las ligt het gemeten signaal in een bepaalde sector van het scherm met een gekende amplitude. Wijkt het daar plots van af, dan zit je met een probleem ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Magnetic imaging

Wat moeten wij onder "magnetic imaging" verstaan ??
analoog met de proef "griesmeelkorrels in Ricinusolie" worden magnetische partikels (droog of in suspensie) over een lasnaad gestrooid, wordt er een magnetisch veld over gezet en worden de veldlijnen gevisualiseerd dmv. de magnetische partikels. Fouten in de las onderbreken de veldlijnen, en dit neemt men waar door de partikels.

Alternatieven zijn dmv. fluorescente stoffen of met een sonde.

Veronderstel ik toch? Bij ons wordt het gewoon magnetisch onderzoek genoemd...

Dit heeft een aantal voor- en nadelen, waarvan magnetisatie van de stukken zeker bij de voornaamste behoort.

Ook geharde stukken en dergelijke zijn moeilijk voor te onderzoeken.

Neem eens contact op met Magnaflux, zij hebben een goede servicedesk waar je zeker terecht kunt met zulke vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Magnetic imaging

PieterKnapen schreef:Hoi

In het kader van mijn masterproef (industrieel ingenieur) rond het onderwerp magnetic imaging van lasnaden ben ik op zoek naar magnetische eigenschappen van materialen. Ik zoek een kwalitatieve beschrijving van de magnetische eigenschappen van relevante staalsoorten en metalen zonder vergaande quantummechanische afleidingen . Zou iemand mij op weg kunnen helpen of heeft iemand hier meer ervaring mee ?
Er is recent aan de ugent een doctoraat afgelopen die als ik me niet vergis juist daarover ging.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Magnetic imaging

Dat zou me ook wel interesseren - lang geleden dat ik nog in het labo Soete ben geweest, maar dit lijkt me wel de moeite voor zulk een tripje.

Je hebt toch toevallig geen naam?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Magnetic imaging

king nero schreef:Dat zou me ook wel interesseren - lang geleden dat ik nog in het labo Soete ben geweest, maar dit lijkt me wel de moeite voor zulk een tripje.

Je hebt toch toevallig geen naam?
Ik heb ze het 'boekje' (eufemisme) zien bijsteken in het uitstalraam met de doctoraten, ik ga er anders eens op letten wat en wie het nu specifiek is als ik nog eens passeer.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Magnetic imaging

OK, heel vriendelijk maar doe geen speciale moeite, ik zal mijn weg wel vinden naar de juiste persoon...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Magnetic imaging

Ik heb ze het 'boekje' (eufemisme) zien bijsteken in het uitstalraam met de doctoraten, ik ga er anders eens op letten wat en wie het nu specifiek is als ik nog eens passeer.
Het gaat dus om stevigheid bij het wrijvingslassen (ofzo). De naam ben ik vergeten ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer