Springen naar inhoud

Ongewenste kristallisatie in laagsmeltende legering


  • Log in om te kunnen reageren

#1

screwie

    screwie


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 21:33

Hoi mensen,

Ik (hobbyist, prutser) heb geprobeerd een laag smeltende legering te maken door 99,997% bismuth, 99,9% tin en 'aquaplan' bladlood van de bouwmarkt samen te voegen in 50/25/25 verhouding op gewicht, en heb dit in 4 kleine blokjes in gips gegoten, maar toen het gestold was, bleek het aan de onderzijde helemaal gekristalliseerd te zijn geraakt:
Geplaatste afbeelding

Idem nadat ik het opnieuw smolt in een klein glazen schaaltje, dit kristalliseerde dus op de bodem van het schaaltje:
Geplaatste afbeelding

Ik heb ook nog lood en bismuth toegevoegd tot de verhouding 52,5%Bi/ 32%Pb / 15,5%Sn was, wat ik op internet als "low 203" gevonden had (smeltpunt 95 graden celsius), en ook daarmee kristallisatie (nu meer aan de bovenkant ipv onderkant):
Geplaatste afbeelding

Ik vermoed dat het aan onzuiverheid van een van de metalen ligt, of is dit normaal voor zo'n legering?. Het lood is de meest onzekere factor voor mij, daar schijnt in ieder geval wat koper bij in te zitten. Het smelt trouwens in kokend water, dus het is niet ver van wat het moest zijn.

Iemand ideeŽn of suggesties?

Groeten,
Screwie

Veranderd door screwie, 31 oktober 2010 - 21:47


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 22:48

Volgens mij heb je je doel bereikt: een mengsel maken met een smeltpunt < 100oC.
In principe kristalliseren alle vaste stoffen.
Glas is amorf; zonder kristalvorm. Glas is op te vatten als een extreem taaie vloeistof.

#3

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2010 - 01:07

Ik denk dat je samenstelling te ver van het eutecticum ligt. Daardoor krijg je fasescheiding. Dat zou inderdaad met de zuiverheid van je metalen te maken kunnen hebben. Hoeveel koper zit er in je lood?

Een andere voor de hand liggende optie is om sneller af te koelen. Daarmee voorkom je kristallisatie. Je zou dan wel weer herkristallisatie kunnen tegenkomen tijdens het opnieuw smelten.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#4

screwie

    screwie


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 22:05

Ik heb dan consequent iets fout lopen doen, want ik heb steeds de gietvorm verhit voor het gieten, met het idee dat het metaal dan goed kan settelen. Maar juist door het verlengde stollingsproces gaat het dus mis. Op een koude (kamertemp) gietvorm ging het stukken beter, en nu ik ook nog wat oxide vuil eruit heb gevist, heb ik een gladde bodem:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Ik heb wat verder gezocht over bouwlood, en het zou een legering met 0,03 tot 0,06 procent koper zijn (en verder soms tin toegevoegd waarbij 0,05% ideaal zou zijn). Schijnt dus toch wel erg puur lood te zijn.
Bedankt voor de reacties.

Veranderd door screwie, 01 november 2010 - 22:07


#5

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2010 - 23:41

Ik heb dan consequent iets fout lopen doen, want ik heb steeds de gietvorm verhit voor het gieten, met het idee dat het metaal dan goed kan settelen. Maar juist door het verlengde stollingsproces gaat het dus mis. Op een koude (kamertemp) gietvorm ging het stukken beter, en nu ik ook nog wat oxide vuil eruit heb gevist, heb ik een gladde bodem:


Mooi om te zien! Heb je overigens ook nog een bepaalde toepassing voor deze laagsmeltende legering? Of is het gewoon "spielerei"? (niet dat daar iets mis mee zou zijn hoor)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#6

screwie

    screwie


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 19:52

Spielerei! Ik heb ook wel interesse in het leren casten/ gieten/ prototypen van voorwerpen, en zie dan nut in zo'n metaal als tussenvorm (zoals bij lost-wax casting), met als voordeel dat dit als giet materiaal erg zwaar is, het bewerkbaar metaal is en het gebruikt kan worden icm materialen die niet tegen hitte kunnen. Maar ook dat is allemaal spielerei.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures