Hulp bij minimale steekproefomvang

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Hulp bij minimale steekproefomvang

Geachte gebruikers van Wetenschapsforum.nl,

Ik ben momenteel bezig om dit uit te zoeken, a.d.h.v een andere topic hier op het forum ben ik een klein stukje verder gekomen, maar ik snap er nog steeds niet veel van.

De vraag luidt:

De koopprijs van een schakelwoning in Vlaardingen is normaal verdeeld met een standaardafwijking van 50.000 euro. Voor de gemiddelde koopprijs van schakelwoningenwoningen in Vlaardingen wenst men een 90%-betrouwbaarheidsinterval met een nauwkeurigheid van € 12.000. Wat dient de minimale steekproefomvang te zijn?

Wat ik denk dat ik moet doen is:

Z^2 x standaardafwijking^2

----------------------------------

a^2 (nauwkeurigheid?)

Dat brengt mij dus tot het volgende:

Z^2 x 50000^2

-------------------

12000^2

Mijn Z-score klopt alleen niet. Door het andere topic waar ik het over had, kwam ik bij een tabel terecht waar ik denk ik uit kom op een Z-score van 1.65 bij 0.9505(90% BI + 5%)

Z-score tabel

Maar als ik dan invul:

dan kom ik uit op 47,2. Het antwoord moet naar boven worden afgerond en dan kom ik dus op 48. Het antwoord moet zijn 47, dus er gaat al iets fout bij mijn berekening..

Verder is het zo dat ik op een tentamen geen Z-score tabel tot mijn beschikking heb.. hoe kan ik dit dan toch doen?

Graag jullie hulp bij mijn vraagstuk.

Bij voorbaat dank!

Edit 1:

P.S. Ik kom zojuist achter een andere tabel waar ik uitkom op het volgende:

a z

0,05 1,645

Dit geeft mij iets van 46,97 o.i.d. wat mij wel op het goede antwoord brengt. De 0,05 duidt op de overige 10% van 90% BI, oftewel onbetrouwbaarheid van 0.05% <-- van mu en 0.05% --> van mu.

Maar nu moet ik nog weten hoe ik de vraag kan oplossen zonder een tabel tot mijn beschikking te hebben?

Berichten: 2

Re: Hulp bij minimale steekproefomvang

Mijn probleem is opgelost.

(Invnorm(0.05)^2) x 50000^2

-----------------------------------

12000^2

= 46,97

afronden naar boven = 47

Misschien informatief voor andere gebruikers?

Reageer