Springen naar inhoud

Stoffen bepalen in sportdrank

• Log in om te kunnen reageren

Jantine

Jantine

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 12:57

Hee hoi.
Ik ben op school al een tijdje bezig met een project. We moeten stoffen uit een sportdrank bepalen en de concentraties daarvan.

Nu heb ik de opdracht gekregen om uit te zoeken hoe je aan kunt tonen dat een bepaalde stof in een vloeistof aanwezig is. Bijvoorbeeld: je weet niet dat er natrium en glucose in de drank zit, hoe kom je hier achter (zonder etiket ;))?
Ik vind het lasitg om dit ergens op internet te vinden. Iemand enig idee...?

groetjes
Jantine

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 13:56

hee hoi ;)

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar in ons scheikunde boek staan de volgende analysemethoden:
chromatografie
spectometrie
colorimetrie
massaspectometrie

ik heb het hoofdstuk niet gelezen dus, nogmaals, ik heb geen idee of je daar wat aan hebt, maar misschien kan je er wat meer info over vinden op internet

mvg
Steino

Jantine

Jantine

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 18:31

Hee, bedankt ;) dit zijn inderdaad methoden om de concentratie van bepaalde stoffen te meten, maar dan moet het een bekende stof zijn. Je moet hiervoor weten welke stof er aanwezig is in de drank en vervolgens kan je door een aantal bekende concentraties te meten, de concentratie van de drank bepalen.

Maar wat ik nodig heb, is een manier om te kijken welke stoffen er in de drank aanwezig zijn, als je dit nog niet weet. Dus hoe kan je bijvoorbeeld aantonen dat er glucose in zit? Of natrium?

groetjes

Veranderd door Jantine, 01 november 2010 - 18:32

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures