Springen naar inhoud

Vierde dimensie

• Log in om te kunnen reageren

3s100

3s100

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 13:41

Voor mijn eindwerk seminarie-wiskunde moet ik een werk schrijven over de vierde dimensie.
Voor vele wetenschappers is die vierde dimensie tijd.
Het probleem voor mij is dat ik niet goed weet hoe ik in mijn eindwerk dit onderwerp wiskundig moet uitleggen zonder complexe berekeningen uit te voeren.
Kan iemand mij op weg helpen met nuttige sites, literatuur en dergelijke. Welke theorieŽn ik het best uitleg.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Morpheus22

Morpheus22

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 23:51

Voor mijn eindwerk seminarie-wiskunde moet ik een werk schrijven over de vierde dimensie.
Voor vele wetenschappers is die vierde dimensie tijd.
Het probleem voor mij is dat ik niet goed weet hoe ik in mijn eindwerk dit onderwerp wiskundig moet uitleggen zonder complexe berekeningen uit te voeren.
Kan iemand mij op weg helpen met nuttige sites, literatuur en dergelijke. Welke theorieŽn ik het best uitleg.

Alvast bedankt.

Is je opdracht de vierde dimensie of tijd als de vierde dimensie?

Als je het gewoon over een vierde ruimtelijke dimensie hebt komt er gewoon pure wiskunde aan te pas. Daarnaast kun je met zaken als platland (Flatland: A Romance of Many Dimensions) de analogie doortrekken naar de vierde dimensie en daarnaast wat berekeningn tonen met hyperbollen, ... De wiskunde is op zich niet zo moeilijk nadat je het abstractieniveau voorbij bent.

Als je het werkelijk over de tijd als vierde dimensie wil hebben kom je terecht bij de relativiteitstheorie van Einstein. Daarin wordt de ruimte-tijd gedefinieerd met de tijd als vierde dimensie. Aangezien het je eindwerk is voor wiskunde denk ik dat je ook wel wat fysica gehad hebt. Je inlezen over deze materie en redelijk aan de oppervlakte blijven waarbij je enkele uitdiepingen maakt moet wel doenbaar zijn denk ik.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 november 2010 - 00:40

Niet te moeilijk zijn 4-dim vectoren. (Gaat als 3-dim vectoren, maar dan met ťťn kental mťťr.)

3s100

3s100

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:14

Wat bedoel je dan met berekeninge rond hyperbollen??
En waar kan je zoal wiskundige uitwerkingen vinden rond de vierde dimensie als extra ruimtelijke dimensie?

vlaaing peerd

vlaaing peerd

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:34

Wat bedoel je dan met berekeninge rond hyperbollen??
En waar kan je zoal wiskundige uitwerkingen vinden rond de vierde dimensie als extra ruimtelijke dimensie?

en hyperbol is een soort sferische 4D vorm. Ik denk om wat ruimtelijk inzicht te krijgen je het best kan zoeken op tesseracts en hyperkubussen omdat die alleen via de rechte assen werkt..

Ziehier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tesseract

Verder kan je meer dan genoeg op youtube vinden over 4 dimensionale vormen.

Inderdaad word tijd als onderdeel van ruimtetijd de 4e dimensie genoemd. Om onderscheid te maken word dit vaak afgezet tegen de 4e ruimtelijke dimensie.

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 21:10

Hey, ik doe mijn pws dit jaar over polytopen! Ik moet normale mensen gaan uitleggen dat je dus ook een 4e dimensie als ruimte kunt hebben. Zelf snap ik niet wat daar nou raar aan is, maar dat wordt nog een leuke vertaalklus (mijn niveau naar normaal).

Veranderd door Alkartus, 03 november 2010 - 21:11

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures