[Wiskunde] Algebra

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[Wiskunde] Algebra

Beste, in bijlage vind u een figuur, ik begrijp niet hoe men de ene matrix kan omzetten nr de andere matrix, kan iemand mij hierbij helpen? alvast super merci !!

Berichten: 4.246

Re: [Wiskunde] Algebra

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Je hebt de bijlage niet goed toegevoegd.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: [Wiskunde] Algebra

Beste, in bijlage vind u een figuur, ik begrijp niet hoe men de ene matrix kan omzetten nr de andere matrix, kan iemand mij hierbij helpen? alvast super merci !!


de bijlage is zoek ??
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Berichten: 9

Re: [Wiskunde] Algebra

bijlage
Bijlagen
Hoe_ga_je_over_van_die_ene_matrix.doc
(72 KiB) 69 keer gedownload

Berichten: 124

Re: [Wiskunde] Algebra

Ik denk dat het opgelost werd met de methode van Gauss (heb het wel niet nagerekend). Het wordt ook wel de spilmethode genoemd, de Gauss-eliminatie ... Heb je er al van gehoord?

Berichten: 411

Re: [Wiskunde] Algebra

Ik heb het vlug eens nagerekend en je komt er gemakkelijk met de Gauss-eliminatie. Als je die methode niet kent stel ik voor dat je er even een wiskundeboek op naslaat of op het internet wat zoekt, maar aangezien je bezig bent met eigenwaarden lijkt het me logisch dat je wel al zou gehoord moeten hebben van de Gauss-eliminatie.. Probeer het eens met die methode en kijk hoe ver je komt, als je er dan nog niet komt kan ik je gerust wat tips geven.

Succes!

Berichten: 9

Re: [Wiskunde] Algebra

Goeiemorgen,

Dankje wel vr de tip!

Ik heb het gevonden, je kunt blijkbaar die laatste rij schrijven al een veelvoud van de eerste 2 rijen,vandaar dus al 1-nulrij.

En vervolgens kun je als je (R1+R2)/9 Heb je de eerste rij, alsook vr de 2e rij een iteratie die toegepast werd.

Ik heb daar wel een eindje zitten op broeden...

Zou je dit ook bekomen met de eliminatie methode vn Gauss-Jordan? (met idd een spil te kiezen en alles uit te rekene..??)

Wnt ik dacht eerder om het idd zo te gaan doen, mr toen kon ik die gegeven matrix niet gaan reduceren tot de andere matrix...dus ik denk dat gauss-jordan ni toepasbaar is (wnt bij mijn weten kan ik deze toch nog toepassen vn vroeger)..mr ik kan ook fout zijn..

grtjs C

Berichten: 411

Re: [Wiskunde] Algebra

Met de methode van Gauss-Jordan kom je er niet omdat je bij de methode van Gauss-Jordan alles boven en onder de hoofddiagonaal gelijk aan 0 maakt, en dit kan hier niet omdat je: 1. een rij hebt die afhankelijk is van de andere en 2. Er dus nog getallen boven je hoofddiagonaal zijn die gelijk zijn aan 0.

Met de Gauss-eliminatie echter, kom je er wel. Aangezien bij deze methode je getallen boven de hoofddiagonaal niet per se 0 hoeven te zijn. Ik weet dat dit redelijk theoretische muggenzifterij is om een onderscheid te maken tussen methode van Gauss-Jordan en Gauss-eliminatie, maar in dit geval maakt dit dus wel uit. De methode van Gauss-Jordan is trouwens gewoon een uitbreiding van de Gauss-eliminatie.

Probeer het dus eens met de Gauss-eliminatie en volgens mij zal je er gemakkelijk geraken, aangezien je al in het achterhoofd hebt welke matrix je moet bekomen.

Als dit nog niet zou lukken, zal ik je wel wat tips geven voor de eerste stappen, maar als je gewoon 'de regels' volgt, zal je er volgens mij gemakkelijk komen..

Succes!

Reageer